12 tips om meer bezoekers naar je webshop te trekken
Je hebt mooie producten, scherpe prijzen en een uitgebreide webshop. Maar nu heb je nog klanten nodig. Hoe krijg je die naar je webshop toe? Bijvoorbeeld door je webwinkel te optimaliseren voor zoekmachines als Google. Met deze 12 SEO-tips helpen we je een eind op weg.
Bovenaan de Google resultaten
Je webshop SEO-proof maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Iedereen wil bovenaan de Google-resultaten komen, dus de concurrentie is immens. Zorg daarom dat je onderscheidend bent. Waarop wil je gevonden worden? En door wie? Als je dat weet, kun je aan de slag met onderstaande tips.
Tip 1: Maak een zoekwoordenanalyse
De juiste klanten krijg je alleen als je weet op welke woorden of woordcombinaties zij online zoeken. De Zoekwoordplanner van Google kan je hiermee helpen. Hier zoek je naar termen die bij jouw webshop passen, zoals 'tweedehands kleding' of 'omafietsen'. De tool geeft vervolgens aan welke zoekwoorden(combinaties) het meest relevant zijn. Hoe vaak wordt erop gezocht, hoeveel concurrentie is er en wat zijn andere mogelijkheden?
Tip 2: Schrijf goede SEO-teksten
Het klinkt als een open deur, maar je moet er altijd aan blijven denken: wat zijn mijn beste zoekwoorden en hoe kan ik die verwerken op mijn pagina? In titels, subtitels, teksten en als ondertiteling bij afbeeldingen. Maak voor elke pagina in je webshop een unieke en uitgebreide tekst, waarin de juiste zoekwoorden voor die specifieke pagina terugkomen.
Tip 3: Gebruik en stimuleer reviews
Een belangrijk middel om hoog in de Google-resultaten te eindigen is door zogeheten user generated content. Oftewel: content die door de gebruikers van je webshop wordt gemaakt. Bijvoorbeeld doordat zij een review achterlaten. Je kunt dit stimuleren door je klanten korting aan te bieden bij een volgende bestelling. Daarmee vergroot je meteen de kans dat zij nog eens terugkomen naar je webwinkel.
Tip 4: Maak unieke content
Als er íets is waar Google niet van houdt, is het herhaling. Zorg dus dat alle informatie die op je pagina staat uniek is. Een standaardbeschrijving bij je producten is dus geen optie. Herschrijven maar!
Tip 5: Houd je URL's eenvoudig
Veel contentsystemen geven je de mogelijkheid om de URL aan te vullen met tags, id's en andere variabelen. Klinkt leuk, maar je schiet er niets mee op. Integendeel zelfs. Houd het simpel en focus je op je trefwoorden.
Tip 6: Link binnen je webwinkel
Intern linken is een slimme en relatief eenvoudige manier om pagina's sterker te maken voor Google. Zo stem je ze als het ware af op elkaar. Link met zo gericht mogelijke trefwoorden naar soortgelijke producten. Door veel gericht intern te linken, ben je beter vindbaar op de gelinkte woorden.
Tip 7: Go social
Hoe actiever je bent op sociale media, hoe beter je online vindbaar wordt. Ook dit is een vorm van user generated content. Stel dat je een URL van je webshop op Facebook plaatst, helpt het als anderen die link delen.
Tip 8: Vergeet je foto's niet
Niet alleen je teksten verdienen aandacht, ook je afbeeldingen. Geef ze unieke alt-teksten en namen. Niet 'afbeelding.jpg', maar bijvoorbeeld 'gazelle_zwart.jpg'. En denk aan slimme omschrijvingen. Dat levert je misschien weer extra bezoekers op als mensen op afbeeldingen zoeken.
Tip 9: Gebruik een tagging-systeem
Als je producten een tag geeft, kunnen je klanten producten vinden via een tagcloud of door op de tagnaam te klikken. Het is bovendien weer een extra relevante interne link.
Tip 10: Beperk het aantal clicks
Je homepage is vrijwel altijd de meest bezochte pagina van je website. Slim dus om je producten daar zo dicht mogelijk in de buurt te houden. En niet vijf kliks ver weg. Hoe dichter hoe beter, dan profiteren ze mee van die populaire homepage.
Tip 11: Start een niche-site
Specifiek werkt vaak beter dan algemeen. Stel dat je een online fietsenwinkel begint, dan kun je overwegen om voor ieder type fiets een aparte website te maken, om zo beter gevonden te worden. Google vindt 'omafiets' fijner dan 'fiets'. Bovendien kun je hierdoor naar al je andere sites verwijzen, wat je nóg interessanter maakt.
Tip 12: Maak toepasselijke ankerteksten
'Lees meer' of 'Bekijk het product'? Je begrijpt het al: doe dit niet. Het is veel slimmer om hier wat meer informatie over het product in te stoppen. Daar is de zoekmachine ook blij mee.
Bonustip: Nieuw is niet altijd beter
Met deze tips trek je veel bezoekers naar je webshop. En als het meezit, kopen zij ook meteen wat. Houd in je achterhoofd dat méér bezoekers niet altijd beter is. Met een hogere conversie ben je vaak beter af. Zorg daarom dat je klanten soepel door je webshop kunnen klikken en dat vooral het afrekenmoment goed is geregeld. Bied op je betaalpagina optimaal betaalgemak aan je klanten zodat ze laagdrempelig, snel en makkelijk afrekenen. Met Rabo OnlineKassa kies je zelf welke betaalmethodes het beste passen bij je klant: iDEAL, creditcards, Bancontact en PayPal. Het is behoorlijk zonde als je bezoekers op het moment van afrekenen afhaken.
Van winkel naar webshop in 5 minuten
Klanten snel, gemakkelijk en veilig laten afrekenen in jouw webshop? Met Rabo OnlineKassa kies je zelf met welke betaalmethodes jouw klanten hun online aankopen kunnen afrekenen.