Update
Sneller laden en betere accu essentieel voor succes elektrische auto
Het aandeel van nieuw gekochte auto’s dat volledig elektrisch is, stijgt in 2018 richting 5% in Nederland. Het totale aantal komt dan neer op 40.000 auto’s, waarmee we tot de wereldwijde top behoren. Maar de transitie kan veel sneller. Een betere ontwikkeling van batterijen en snellere manieren van opladen zijn essentieel in het succes van het duurzamere vervoersmiddel. In deze update lees je meer over de ontwikkelingen rondom de elektrische auto.
Van snel naar ultrasnel
Snellaadpalen zijn laadpalen waarbij elektrische voertuigen in korte tijd hun accu kunnen opladen. Hoewel de naam anders doet vermoeden, zijn deze laadpalen nog relatief langzaam. De verwachting is dat ‘ultrasnel laden’ de nieuwe standaard wordt. Met 350 kW kan er in een tijdsbestek van vijf minuten 100 km aan rijbereik worden bijgeladen. Jaguar, Audi en Porsche ontwikkelen momenteel auto’s die dit laadvermogen aankunnen.
“Tankstationhouders doen er verstandig aan om plannen voor het aanbieden van (ultra)snellaadfaciliteiten uit te werken.”
Het aanbieden van oplaadvoorzieningen blijkt nog niet altijd winstgevend. Hoewel de (lokale) markt in de meeste gevallen nog te klein is, doen tankstationhouders er wel verstandig aan om plannen voor het aanbieden van (ultra)snellaadfaciliteiten uit te werken. Zo kunnen ze snel handelen als het moment daar is. Shell investeert daarom een flink bedrag in Ample, een relatief onbekende start-up uit Silicon Valley. Deze partij ontwikkelde een efficiënte technologie waarmee klanten snel weer op pad kunnen met een volle batterij. Shell wil deze technologie waarschijnlijk gebruiken in de nieuwe oplaadservice van Shell: Shell Recharge.
Stijging naar vraag grondstoffen lithium en kobalt
Niet alleen rondom de laadpalen, ook rondom de batterij elektrische auto (BEV) is er kritiek. Het is de vraag of er wel voldoende grondstoffen (en productiecapaciteit) zijn om de batterijen te maken. Een bereik van meer dan 400 km vraagt (nu nog) om een zeer grote batterij van honderden kilo's. Hiervoor zijn veel grondstoffen nodig. Twee van de meest kritische grondstoffen, waar tevens nog geen goede alternatieven voor zijn, zijn lithium en kobalt. De prijs van lithium is ongeveer verdrievoudigd in de afgelopen drie jaar en de prijs van kobalt meer dan verdubbeld in dezelfde periode.
In 2017 was 41% van de lithium- en 30% van de kobaltvraag bedoeld voor batterijen (overigens niet alleen voor auto's). In 2025 zal dit aantal waarschijnlijk stijgen naar ongeveer 76% en 53%, voornamelijk door de opkomst van de BEV. Tekorten aan lithium en kobalt kunnen de overgang naar elektrisch rijden vertragen. De grootste zorg is de toevoer van kobalt aangezien de keten hiervoor ondoorzichtiger is en de reserves voornamelijk in één land (Congo) liggen (McKinsey Basic Materials Institute, 2018).
Essentiële maatregelen
Om een stabiele aanvoer van grondstoffen (en daarmee de ontwikkeling van batterijen) te behouden, moeten batterij- en autofabrikanten goed samenwerken met mijnbouwbedrijven. Ook het aanleggen van reserves en zoeken naar alternatieve grondstoffen is essentieel, zodat er minder kobalt nodig is bij de productie. Tot slot moeten er technologieën ontwikkeld worden om de batterijen goed te recyclen.
Gevolgen voor doelstelling klimaatakkoord
Tekorten aan lithium en kobalt kunnen de overgang naar elektrisch rijden vertragen en/of een stuk duurder maken. Zowel op de korte als lange termijn lopen de levertijden van batterij elektrische auto's hierdoor op. En dat terwijl er tijdens het klimaatakkoord doelstellingen voor de mobiliteitssector zijn gesteld, waaronder een daling van de CO2-uitstoot met 7,3 megaton in 2030. Vertraagde levertijden vormen een probleem voor deze toch al ambitieuze doelstelling.
De Rabobank volgt de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsindustrie op de voet. Benieuwd naar de visie van onze sectorspecialisten? Neem gerust contact op.