Update
Tuinbouw veerkrachtig in tijden van corona
De tuinbouwsector zat in een diep dal door de gevolgen van de coronacrisis. Inmiddels kruipt de sierteelt voorzichtig uit het dal door een stijging van online verkoop en door betere samenwerking binnen de sector. Ook zien we weer een stijging in afzet van luxere groente- en fruitsoorten nu de horeca en bedrijven in foodservice weer open zijn. Al met al zijn de verwachtingen voorzichtig positief. Natuurlijk wel op voorwaarde dat er geen tweede coronauitbraak komt.
Rabo Tuinbouwbarometer laat voorzichtig herstel zien
In het derde kwartaal van 2020 eindigde de Rabo Tuinbouwbarometer op een waarde van 6,5. Voor de meeste producten is de situatie in de loop van het tweede kwartaal sterk verbeterd, maar voor enkele producten zijn de vooruitzichten nog somber. Vooral voor producten die veel bij evenementen of in de luxere horeca worden gebruikt (kruiden, snijcymbidium, snijhortensia, witte roos), blijft de afzet zorgelijk. Daarentegen hadden gewassen die in maart minder zijn geplant, of waar veel vraag naar was (zoals chrysant of appel) in juni een prima prijs.
Sierteelt doet beperkt beroep op coronanoodfonds
De export van sierteeltproducten was in maart, april en mei 500 miljoen euro lager dan in 2019. In sommige landen was tijdelijk geen enkele afzet mogelijk waardoor veel productie- en handelsbedrijven een groot omzetverlies hadden. Voor veel bedrijven was hun omzetverlies tussen half maart en half juni lager dan de drempel van 30%. Deze 30% is vanuit de overheid benoemd als grens om in aanmerking te komen voor een steunpakket. Deze grens betekende voor veel bedrijven dat ze net te weinig omzetverlies hadden en dit zelf moesten opvangen. Een deel van de overheidssteun blijft dus ongebruikt. Daarom heeft het crisisteam gepleit voor een lagere drempel om in aanmerking te komen voor het noodfonds.
Afzet groente en fruit neemt langzaam toe
De omzet van supermarkten in aardappelen, groente en fruit (AGF) was in maart en april zeer hoog. Het bijna volledig wegvallen van de foodservice-omzet was daarvan de oorzaak. Inmiddels mogen restaurants en cafés weer gasten verwelkomen en komt de vraag naar luxere groente- en fruitsoorten, de ‘typische horecaproducten’ ook weer langzaam op gang.
“Opening horeca zorgt voor een toename in de afzet van luxere groente- en fruitproducten.”
Eén van de productgroepen met een goed voorjaar was zachtfruit. Aardbeien zijn in april en mei tegen goede prijzen verkocht. Ook de vraag naar bramen, frambozen en rode bessen ligt inmiddels op een goed niveau, maar blijft ook afhankelijk van de horeca. De eerste weken van het Nederlandse blauwe bessenseizoen geven goede hoop voor de toekomst.