Eigen bedrijf starten
Ga je voor jezelf beginnen? Dan staat je een leuke en spannende tijd te wachten. Wat moet je doen voor een succesvolle start? Van je ondernemersdroom op papier zetten tot een ondernemingsplan opstellen en je belastingvoordeel regelen: wij helpen je op weg met handige tips.
Alles voor een ijzersterk begin als startende onderneming
Open een zakelijke rekening
Met een zakelijke rekening maak je een professionele indruk. En via Rabo Business Banking krijg je beter inzicht in je betalingen. Regel het meteen online.
Slimme betaaloplossingen
Welke betaalmethodes passen bij jouw bedrijf en je klanten? Van pin tot Rabo Smart Pay: hier vind je alle betaaloplossingen op een rij.
Verzekeringen voor starters
Een zakelijke rekening is stap 1. Heb je ook aan je verzekeringen gedacht? Check welke verzekeringen handig en nodig zijn.
Financiering voor starters
Je eigen bedrijf beginnen kost geld. Hoe kom je aan startkapitaal? Hier vind je 6 manieren om je bedrijf te financieren. Zo ga je sterk van start.
Je eigen bedrijf in 11 stappen
1. Bedenk een bedrijfsidee
De start van je eigen onderneming begint met een idee. Maar hoe kom je aan een goed idee? Stel jezelf eerst eens een aantal vragen. Wat is je passie? Wie zijn je ideale klanten? Welke problemen wil jij graag voor anderen oplossen? En: hoe kun je jouw product of dienst écht onderscheidend maken?
2. Schrijf een financieel en ondernemingsplan
Met een financieel plan kom je erachter of jouw droom financieel haalbaar is in combinatie met je privéuitgaven. In een ondernemingsplan werk je alle onderdelen van je eigen bedrijf stap voor stap uit. Zo krijg je grip op je bedrijf en tackel je uitdagingen die op je pad komen.
3. Schrijf je in bij de KVK
Begin je voor jezelf, dan ben je meestal verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Doe dit maximaal één week na de startdatum van je bedrijf. Bepaal eerst welke rechtsvorm je bedrijf krijgt. Inschrijven is vervolgens zo gebeurd: vul online het inschrijfformulier in en maak meteen een afspraak om langs te gaan bij de KVK in jouw buurt. Voor je inschrijving betaal je éénmalig een inschrijfvergoeding.
4. Regel je aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid
Richt je een eenmanszaak op? Dan is er geen scheiding tussen privé- en bedrijfsvermogen. Je bent dus persoonlijk aansprakelijk, ook bij schulden. Hou hier rekening mee. Laat bijvoorbeeld huwelijkse voorwaarden opstellen als je gaat trouwen of getrouwd bent. En regel je beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. Zo voorkom je schadeclaims.
5. Regel je belastingvoordeel
Schrijf je je in bij de KvK, dan krijgt de Belastingdienst een seintje. Die bepaalt of je belastingplichtig bent. Ziet de Belastingdienst jou als ondernemer? Dan heb je vaak recht op zelfstandigen- en startersaftrek en mkb-winstvrijstelling.
Btw-aangifte
Ben je volgens de Belastingdienst als ondernemer btw-plichtig? Dan krijg je een btw-nummer en moet je btw-aangifte doen.
Tip: zet de btw-calculator in je favorieten. Zo weet je snel hoeveel btw je moet berekenen.
6. Bereken de kosten om je eigen bedrijf te starten
De opstartkosten voor je eigen bedrijf hangen natuurlijk af van het type bedrijf. Houd in ieder geval rekening met aanloopkosten, zoals inschrijfkosten bij de KVK. En met terugkerende kosten; denk aan vervoer, verzekeringen en je pensioen. Je eigen bedrijf starten zonder geld? Dat kan! Wees creatief en ga op zoek naar financieringsmogelijkheden, zoals investeerders, subsidies of leningen.
7. Zet je administratie op
Nog iets om goed te regelen: je administratie opzetten én bijhouden. Denk aan de btw-aangifte, urenadministratie en loonadministratie. Dat kun je zelf doen, maar je kunt je boekhouding ook uitbesteden. Wel zo makkelijk!
8. Sluit je verzekeringen af
Je wil natuurlijk goed verzekerd zijn als je deze nieuwe stap zet. Startende ondernemers kiezen vaak voor een bedrijfs-, aansprakelijkheids-, arbeidsongeschiktheids- en rechtsbijstandverzekering. Stel ook algemene voorwaarden op. Hierin neem je rechten en plichten op die bij elke opdracht gelden, voor jou én je klanten. Wat je erin zet, hangt af van het werk dat je doet.
9. Denk na over je pensioen
Het lijkt misschien ver weg: tóch is het slim om al iets te regelen voor je pensioen. Zet bijvoorbeeld een deel van je omzet opzij op een zakelijke spaarrekening. Wil je straks net zo lekker leven als nu? Lees hoe je als zzp'er extra pensioen kunt opbouwen naast je AOW.
AOW
Want natuurlijk heb je ook als ondernemer recht op AOW. Maar dit basispensioen is vaak niet genoeg voor een onbezorgde oude dag.
10. Personeel aannemen of niet?
Kun jij het werk straks alleen af of verwacht je grote drukte? Misschien heb je ambitieuze groeiplannen? Denk dan na of je freelancers, uitzendkrachten of ander personeel wilt inhuren.
11. Je bedrijf laten groeien
Heb je groeiambities? Een zakelijke spaarrekening kan dan handig zijn. Zo kun je geld opzijzetten voor toekomstige investeringen of voor je zakelijke financiële buffer. Een zakelijke spaarrekening komt ook van pas bij je inkomstenbelasting en btw-aangifte. En wil je verder groeien, dan kun je misschien hulp gebruiken bij je toekomstplannen en toekomstige investeringen.
Startersvoordeel: ontdek je voordeel als starter!
Sta je korter dan een jaar ingeschreven bij de KVK? Dan zijn je zakelijke betaalrekening, je Eurobetalingen en je incassoafschrijvingen de eerste 6 maanden gratis. Bovendien krijg je de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Interpolis 6 maanden gratis én profiteer je van verschillende kortingen op onze pin- en online betaaloplossingen.
Nog meer handige informatie
Wist je dat?
In 2023 duizenden starters een Zakelijke Rekening of een Rabo ZZP Rekening bij Rabobank hebben geopend
Onze ondernemingsplan voorbeelden in 2023 meer dan 44.000 keer zijn gedownload
Van alle verzekerde klanten heeft 87% een Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering via Rabobank afgesloten