Bijtelling elektrische auto 2024: uitleg & berekeningen
Wanneer je een elektrische auto van de zaak ook privé rijdt, krijg je te maken met bijtelling. Bijtelling is inkomstenbelasting die je betaalt over een percentage van de nieuwwaarde van de auto. De regels voor elektrische voertuigen zijn in 2024 anders dan voor brandstofauto’s. We vertellen je welk percentage geldt, hoe je de bijtelling berekent en welke veranderingen er de komende jaren plaatsvinden.
Bijtellingspercentages elektrische auto's in 2024
Het bijtellingspercentage voor volledige elektrische auto’s is 16 procent in 2024 met een drempelwaarde van 30.000 euro. Daarmee verandert het percentage niet ten opzichte van 2023.
Bijtelling elektrische auto 2024 berekenen
Voor het berekenen van de bruto- en netto bijtelling is de drempelwaarde van belang. In 2024 betaal je tot de drempelwaarde van 30.000 euro 16 procent aan bijtelling. Over het resterende bedrag betaal je 22 procent bijtelling. In het rekenvoorbeeld leggen we je uit hoe je de bruto- en netto bijtelling berekent.
Rekenvoorbeeld bruto- en netto bijtelling
Kies je in 2024 voor een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro, dan reken je over de eerste 30.000 euro (de drempelwaarde) 16 procent bijtelling. Je komt uit op een bedrag van 4.800 euro. Over de resterende 20.000 euro, het bedrag boven de drempelwaarde, geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Dat is een bedrag van 4.400 euro. Je betaalt dus 9.200 euro aan bruto bijtelling.
Voor het berekenen van de netto bijtelling rekenen we met het laagste belastingtarief van 36,93 procent. Je betaalt 36,93 procent inkomstenbelasting over je bruto bijtelling (9.200 euro). Je bent dan 3.397 euro extra aan belasting kwijt (we houden het effect op de heffingskorting in deze rekensom achterwege).
Elektrisch vs. verbrandingsmotor of hybride: hoeveel scheelt de bijtelling?
Vaak zijn de kosten een belangrijke reden om te kiezen voor een elektrische auto of bus van de zaak. We rekenen het verschil in bijtelling voor je uit voor een elektrische auto ten opzichte van een brandstofauto in 2024. We gaan uit van een cataloguswaarde van 40.000 euro voor beide auto’s, en een belastingtarief van 36,93.
Bijtelling auto met brandstofmotor
Je betaalt 22 procent over 40.000 euro. De bruto bijtelling komt uit op 8.800 euro. Na inkomstenbelasting betaal je netto een bijtelling van 3.250 euro.
Bijtelling elektrische auto
Je betaalt 16 procent over de eerste 30.000 euro en 22 procent over de resterende 10.000 euro. De bruto bijtelling bedraagt dan 7.000 euro. Na inkomstenbelasting betaal je netto 2.585 euro belasting.
Op jaarbasis bedraagt het verschil in bruto bijtelling 1.800 euro en het verschil in netto bijtelling 665 euro.
Wat is de geldigheidsduur van de bijtelling?
Het kan lonen om zakelijk een elektrische occasion te leasen. De bijtelling die gold op het moment van de eerste tenaamstelling blijft namelijk 60 maanden verbonden aan de auto. Schaf je in 2024 een elektrische auto uit bijvoorbeeld 2022 aan, dan profiteer je nog 3 jaar (36 maanden) van de toen geldende bijtelling van 16 procent tot een drempelwaarde van 35.000 euro in plaats van 30.000 euro in 2023. En een elektrische auto uit 2021 valt zelfs nog (maximaal) 24 maanden in een bijtellingstarief van 12 procent (tot een drempelwaarde van 40.000 euro). Na de periode van 60 maanden bepaal je het bijtellingspercentage op basis van de dan geldende regels.
Overzicht bijtellingspercentages en geldigheidsduur voor elektrische auto's
Jaar van eerste tenaamstelling | Maximaal aantal maanden onveranderde bijtelling* | Bijtellingspercentage |
2024 | 60 | 16% (tot een drempelwaarde van 30.000 euro) |
2023 | 48 | 16% (tot een drempelwaarde van 30.000 euro) |
2022 | 36 | 16% (tot een drempelwaarde van 35.000 euro) |
2021 | 24 | 12% (tot een drempelwaarde van 40.000 euro) |
2020 | 12 | 8% (tot een drempelwaarde van 45.000 euro) |
De bijtelling na 2024: kabinetsplannen voor bijtelling in 2025 en 2026
De komende jaren moet de elektrische auto zo vaak op de Nederlandse wegen te zien zijn dat een fiscale stimulans niet meer nodig is. Om die reden bouwt de overheid de bijtelling af. Zoals het er nu uitziet, geldt per 1 januari 2026 een bijtelling van 22 procent op alle auto’s bij zakelijke inzet, elektrisch of met brandstofmotor. Op weg naar gelijke bijtellingstarieven geldt er in 2024 (net als in 2023) een bijtellingspercentage van 16 procent (tot een drempelbedrag van 30.000 euro). Per 2025 stijgt de bijtelling door naar 17 procent voor elektrische auto’s (tot een drempelbedrag van 30.000 euro).
Elektrische auto | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bijtelling | 16% | 16% | 17% | 22% |
Bijtellingsgrens | 30.000 euro | 30.000 euro | 30.000 euro | - |