Wat is een zakelijk krediet? Antwoord op veelgestelde vragen van ondernemers

Met een zakelijk krediet heb je extra financiële ruimte om te ondernemen. Maar voor je een krediet gaat aanvragen, wil je natuurlijk weten wat het precies is en hoe je dit product gebruikt. Lees alle antwoorden op de meestgestelde vragen van ondernemers over een bedrijfskrediet.

Wat is een zakelijk krediet?

Met een zakelijk krediet kun je roodstaan op je betaalrekening. Dit is mogelijk tot een afgesproken bedrag, oftewel je kredietlimiet. De hoogte van je kredietlimiet bepalen we samen. Hierbij kijken we onder meer naar je financieringsbehoefte en je financiële situatie.

Welke soorten zakelijk krediet zijn er?

Rekening courant krediet

De bekendste kredietvorm is het rekening courant krediet. Hiermee kun je rood staan op je betaalrekening tot een kredietlimiet.

Factuur Financiering

Bij Factuur Financiering financieren wij 100 procent van een uitstaande factuur voor. In feite is het een kortlopende zakelijke lening. Na 30, 60 of 90 dagen, als jouw debiteur je heeft betaald, los je de lening in één keer af.

Factoring

Naast het rekening courant krediet kiezen ook steeds meer ondernemers voor factoring. Bij factoring wordt de hoogte van je krediet bepaald door je uitstaande facturen. Zo ben je minder afhankelijk van je debiteuren. Bij Rabobank is factoring mogelijk voor ondernemers met een omzet van minimaal € 5 miljoen met een financieringsbehoefte vanaf € 1 miljoen.

Wat is het verschil tussen een zakelijk krediet en een lening?

De termen krediet en een lening worden vaak door elkaar gebruikt. Toch zijn er verschillen. Met een krediet kun je extra geld opnemen (‘rood staan’) op je zakelijke betaalrekening tot een bepaald limiet. Bijvoorbeeld om voorraad aan te schaffen of een klus te voorfinancieren. Bij een krediet kun je het bedrag dat je hebt afgelost opnieuw opnemen. Dat is niet mogelijk bij een lening, waarbij je elke maand een vast bedrag aflost.

Twijfel je welke financiering het beste bij je past? Geen zorgen. We kijken altijd samen of de financieringsvorm die aansluit bij jouw situatie. Je kunt dan ook altijd even sparren met onze adviseurs.

Wat betaal ik voor een zakelijk krediet?

De kosten van een rekening courant krediet zijn opgebouwd uit drie onderdelen:

    Variabele rente: bij een krediet betaal je maandelijks een variabele rente over het bedrag dat je gebruikt. De hoogte van je rente hangt af van meerdere factoren. Denk bijvoorbeeld aan de sector waarin je actief bent en de zekerheden die je kunt inbrengen. Over enkele maanden wordt het mogelijk om online een indicatie van je rente te berekenen. Kredietprovisie: bij kredietprovisie wordt niet gekeken naar je kredietgebruik, maar naar je kredietlimiet. Deze limiet bepalen we samen tijdens het afsluiten van de financiering. Afsluitkosten: de afsluitkosten worden bepaald door de hoogte van het krediet, de aanvraagmethode en de manier waarop je jaarcijfers aanlevert. Als je het krediet online aanvraagt, bespaar je € 250. Ook het digitaal aanleveren van jaarcijfers levert een besparing op van € 250.

Moet ik zekerheden inbrengen om een krediet te kunnen afsluiten?

Wij vragen bij zakelijke financieringen meestal om het inbrengen van zekerheden. Een zekerheid is een onderpand in de vorm van geld, goederen of rechten. Hierdoor hebben we meer zekerheid dat het uitgeleende geld terugkomt. Bij een krediet is de inbreng van zekerheden niet altijd een verplichting, maar het verhoogt wel de kans op een financiering. Ook kom je mogelijk in aanmerking voor een lagere rente.