Van den Broek Logistics zorgt voor een Energy station voor elektrische terminaltrucks

15 november 2024 9:46

Toen directeur Karel van Rooij van Van den Broek Logistics uit Helmond aan Accountmanager Grootzakelijk Sietske Ossewaarde van Rabobank vertelde dat hij een gigantisch bedrijventerrein aan de Korendijk wilde kopen, krabde zij zich wel even achter de oren.

Van den Broek

‘Karel wist nog niet eens wat hij ging doen met al die ruimte’, grinnikt ze. ‘Toch overtuigde hij ons er al snel van dat het een unieke kans was om zijn bedrijf toekomstbestendig te maken.’ Dat een supersnel elektrisch laadstation onderdeel zou worden van die toekomst, had Van Rooij destijds ook nog niet bedacht: ‘Maar het is de perfecte voorbereiding op volledige elektrificatie in 2033.’

Wie romantisch is aangelegd, kan in de carrière van Karel van Rooij een mooi jongensboek zien: een twintiger uit het kleine Vlierden begint als assistent-planner bij een logistiek bedrijf, werkt zich op en neemt het jaren later over van zijn leermeester. Maar Van Rooij is niet zo’n romanticus: ‘Het was geen droom die uitkwam, het is gewoon zo gelopen.’ Een snotneus was hij naar eigen zeggen nog, toen hij in 1996 bij Van den Broek Logistics begon – maar wel een die de lastige discussies niet uit de weg ging, zelfs niet met chauffeurs die al veertig jaar bij het bedrijf werkten. Inmiddels is Van Rooij zelf de 50 gepasseerd en mag hij zichzelf directeur-eigenaar noemen. ‘Maar om de hete brij heen draaien doet hij nog steeds niet. Karel is niet van de gladde praatjes. Hij is eerlijk over zijn wensen, frustraties én twijfels’, weet Sietske Ossewaarde. ‘Ik vind die openheid heel prettig, want het werkt twee kanten op: we weten precies wat we aan elkaar hebben.’

Nogal ambitieus

Hun vertrouwensband betaalde zich onder andere uit toen Van Rooij in 2023 bij Rabobank aanklopte voor de aankoop van een bedrijf op industrieterrein BZOB. ‘De timing was nogal ambitieus; we hadden Van Rooij amper een jaar daarvoor begeleid bij de overname van het bedrijf’, herinnert Ossewaarde zich. ‘Er waren op dat moment ook geen concrete groeiplannen, dus ik vroeg me af wat hij in hemelsnaam met al die extra ruimte wilde doen.’

Tijdens een gesprek van mens tot mens, waarbij Ossewaarde de keurig voorbereide Power Point terzijde schoof, overtuigde Van Rooij haar ervan dat het een unieke kans was. ‘Deze A-locatie had veel magazijnruimte, genoeg grond voor uitbreiding én een groot stroomcontract. Het leek mij de perfecte investering: eigen vastgoed zou onze organisatie minder afhankelijk maken van huurcontracten, we konden het aantal transportbewegingen drastisch verlagen en bovendien verzekerden we onszelf van groeiruimte in de toekomst. De komende tien jaar wordt hier niks meer gebouwd en we weten allemaal hoe lastig het tegenwoordig is om een stroomcontract te krijgen.’ Ossewaarde kon zijn redenering uitstekend volgen. ‘Het was een overtuigend verhaal. Rabobank besloot de aankoop te financieren.’

Energy station

Tijdens de kerstborrel in 2023 verraste Van Rooij zijn omgeving opnieuw, dit keer met een tekening van een gloednieuw energy station op het aangekochte terrein. ‘In 2025 ontvangen we de eerste elektrische terminaltrucks voor het werk binnen Helmond, in 2026 volgen de gewone elektrische trucks’, verklaart hij. ‘Ik wil gedoseerd in vergroening investeren, liefst zonder de bank. Door nu alvast een laadstation te openen voor iederéén die supersnel zijn elektrische voortuig wil opladen, verdienen we een deel van de investering alvast terug. We leveren 24 uur per dag groene, Nederlandse windenergie, met de zwaarste laders die er zijn. Een personenauto is in een kwartier vol, een vrachtwagen in drie kwartier.’

Zon en waterstof

Ook onderzoekt Van Rooij met een team van specialisten de mogelijkheden voor de bouw van mobiele accu’s, waarmee hij bedrijven in de buurt van groene stroom kan voorzien. ‘Van den Broek Logistics is een duurzame koploper in Nederland’, zegt Ossewaarde. ‘Ook duurzaamheidsexpert Jeroen Scholt van Rabobank, die Karel adviseerde en hem in contact bracht met zijn netwerk, concludeerde dat het bedrijf klaar is voor de toekomst.’ Van Rooij was blij met die bevestiging. ‘Ik ben geen type dat zijn dromen achterna jaagt, ik ben meer bezig met het elimineren van risico’s. Zelfs als onze branche uiteindelijk toch op waterstof overgaat, blijft de behoefte aan stroom groeien. Met Sietske als klankbord en Rabobank als financieringspartner zijn we uitstekend in staat om op veranderingen te anticiperen.’

Wil jij als logistiek ondernemer ook duurzaam groeien? Neem dan contact op met Sietske Ossewaarde, Accountmanager Grootzakelijk van het sectorteam Transport & Mobiliteit: (06) 10 92 12 42 of sietske.ossewaarde@rabobank.nl. Of neem een kijkje op de website.