Rabobank

Jouw Maestro betaalpas

Misschien heb je het al gezien: de vernieuwde betaalpassen. De betaalpas werkt functioneel precies hetzelfde als de oude pas, maar heeft een nieuw en fris uiterlijk. Je krijgt je nieuwe betaalpas vanzelf in huis als je betaalpas de vervaldatum bereikt. Je hoeft hier niets voor te doen.

Je nieuwe betaalpas heeft een nieuwe look & feel

Je gegevens staan op de achterkant van de betaalpas. Zo is het minder waarschijnlijk dat andere mensen deze gegevens kunnen zien bij een betaling in een winkel.

Cookies

De video kan niet worden afgespeeld aangezien er geen toestemming is gegeven voor het delen van data met derden. Voor het bekijken van de video dien je de cookie voorkeur opnieuw in te stellen door op “aanpassen” te klikken en akkoord te geven op data delen met derden. Na het afspelen van de video kun je deze instellingen direct weer aanpassen via onze cookie statement pagina.

Aanpassen

Wat werkt hetzelfde?

Alles! Je kunt je betaalpas op de manier gebruiken zoals je gewend bent. Je kunt, net als met de huidige betaalpas, contactloos betalen, Apple Pay activeren, je pas (tijdelijk) blokkeren, je limiet wijzigen enzovoorts. Ook aan het gebruik van de Rabo App en Rabo Online Bankieren is niets veranderd.

Heb je vragen? Kijk dan op de servicepagina van de betaalpas.

Veiligheid

Zowel de oude als de nieuwe betaalpas zijn veilig. Houd je wel altijd aan de veiligheidsregels. Criminelen gebruiken steeds creatievere manieren om je gegevens te achterhalen. Het aantal fraudegevallen loopt helaas ook enorm op. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je moet doen als je een valse sms, e-mail, WhatsApp of nep-telefoontje krijgt dat je niet vertrouwt. Op onze website kun je alles lezen over deze verschillende vormen van fraude en kun je ook lezen waaraan je een vals bericht kunt herkennen.

Lees meer over veilig bankieren
Maestro betaalpas particulier

Nieuw uiterlijk

Kleurgebruik op de betaalpas

De gekleurde lijnen op de voorkant geven aan welke pas je in je handen hebt. Handig als je meerdere betaalpassen hebt. De lijnen zijn voelbaar en daardoor ook te herkennen zonder te kijken.

De kleuren zijn als volgt verdeeld:

Lichtblauwe lijn: een betaalpas die hoort bij een betaalrekening die alleen op jouw naam staat. Oranje lijn: een betaalpas die hoort bij een gezamelijke rekening. Jij en de mede-rekeninghouder ontvangen beiden deze betaalpas met oranje lijnen Donkerblauwe lijn: een betaalpas die hoort bij een zakelijke rekening
Meer over de zakelijke betaalpas
Illustratie wereldbol

Onze inzet voor een duurzamere wereld

Samen werken aan een betere wereld voor mens en milieu. Dat vinden wij bij Rabobank belangrijk. Daarom zijn er in het gehele productie- en uitgifteproces van de nieuwe betaalpassen duurzamere keuzes gemaakt. Het grootste verschil is dat er gebruik is gemaakt van gerecycled pvc. De betaalpassen zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk van Mastercard.

Wanneer je jouw pas thuis ontvangt krijg je hierbij ook een brief. Deze brief is gemaakt van gerecycled papier en deze is minder zwaar. Hiermee is de ecologische voetafdruk kleiner dan bij de oude betaalpassen.

Meer lezen over de betaalpas van Rabobank

Lees meer over de betaalpas en wat je er allemaal mee kunt

Veelgestelde vragen over de betaalpas

Hoe activeer ik mijn betaalpas?

Heb je een nieuwe of vervangende betaalpas en ook een nieuwe pincode gekregen? Dan moet je de betaalpas activeren voordat je hem kunt gebruiken. Ga naar rabo.nl/activeren en klik op ‘Betaalpas activeren’. Controleer goed of het telefoonnummer dat wordt getoond juist is. Hier wordt de activatiecode naar verstuurd. Je hebt drie pogingen om de sms te ontvangen; na drie pogingen kun je geen activatiecode meer opvragen.

Heb je een nieuwe betaalpas ontvangen maar geen nieuwe pincode. Gebruik dan je betaalpas 1 keer bij een geld- of betaalautomaat. Daarna kun je betalen zoals je gewend was.

Krijg ik ook een nieuwe pincode?

Het is afhankelijk van de situatie of je een nieuwe pincode krijgt of niet.

Heb je een nieuwe betaalpas aangevraagd omdat je oude pas verloren, gestolen of kapot is dan blijft de pincode hetzelfde. Ook als je een nieuwe betaalpas ontvangt omdat je oude betaalpas de vervaldatum heeft bereikt blijft de pincode hetzelfde. Ontvang je voor de eerste keer een betaalpas of heb je een extra betaalpas aangevraagd dan ontvang je een nieuwe pincode.

Wat moet ik doen met de oude betaalpas?

Het is belangrijk om je oude betaalpas te vernietigen. Zo voorkom je dat iemand er misbruik van kan maken. Knip de magneetstrip en de chip door. Knip de betaalpas daarna in kleine stukjes. Zorg ervoor dat je naam, rekeningnummer en kaartnummer niet meer te lezen zijn. Gooi de stukjes daarna weg bij het restafval.

Zijn de betaalpassen veilig?

Ja, onze betaalpassen zijn veilig. Om de passen nog net iets veiliger te maken staan je gegevens nu op de achterkant, zo kunnen anderen jouw gegevens niet zien wanneer je betaalt in de winkel. Het is natuurlijk ook belangrijk dat je zorgvuldig omgaat met je betaalpas. Houd je pincode voor jezelf en laat je betaalpas nooit door iemand anders gebruiken. Ook niet als je die persoon goed kent.

Lees meer over veilig bankieren

Betaalpas verloren of gestolen

Een van de principes van veilig bankieren, is dat je incidenten meteen bij ons meldt. Ben je bijvoorbeeld je betaalpas kwijt? Voorkom misbruik, blokkeer je pas direct in de Rabo App of via Rabo Online Bankieren en vraag een nieuwe aan.

Wij vergoeden in de meeste gevallen je schade als iemand anders onterecht heeft betaald met je pas en je zorgvuldig met je bankpas bent omgegaan.

Kun je contactloos betalen met je pas? Dan kan iemand anders zonder je pincode maximaal € 50 contactloos betalen met je betaalpas. Wij vergoeden dat volledig, je hebt geen eigen risico. Heb je een hoger limiet ingesteld? Ook dat vergoeden wij volledig.
Ook bedragen die zonder pincode en niet door jou zijn betaald bij parkeren en tolwegen (Dip & Go) boeken wij volledig terug op je rekening. Je hebt geen eigen risico.
Als er geld van je rekening wordt gehaald nadat je bij ons gemeld hebt dat je je betaalpas kwijt bent, dan vergoeden wij de financiële schade. Daarbij heb je geen eigen risico.
Hoe blokkeer ik mijn betaalpas?

Wat zijn de limieten?

Je betaalpas van Rabobank heeft 1 limiet voor wat je maximaal kunt afrekenen bij betaalautomaten.

Bekijk of wijzig je limiet

Hoe werkt de gezamenlijke betaalpas?

Heb je een gezamenlijke rekening? Dan krijgen beide rekeninghouders ieder een nieuwe betaalpas voor eigen gebruik. De betaalpas mag alleen door de pashouder zelf gebruikt worden. De pashouder is degene wiens naam op de achterkant van de pas staat. Je herkent de betaalpas die bij je gezamenlijke rekening hoort in een oogopslag aan de oranje kleuren aan de voorkant. Handig als je meerdere passen hebt!

Het kan zo zijn dat straks de ene rekeninghouder al een nieuwe betaalpas heeft, en de andere rekeninghouder nog de oude. Dit is geen probleem. De oude betaalpas blijft werken tot de vervaldatum wordt bereikt. Je ontvangt dan vanzelf per post de nieuwe pas.

Hoe gebruik ik de Rabo Scanner nu?

In verband met privacy en veiligheid staan je naam en rekeningnummer op de achterkant van de betaalpas. Zo is het minder waarschijnlijk dat andere mensen deze gegevens kunnen zien bij een betaling in een winkel. Bij het gebruik van de Rabo Scanner zijn deze gegevens op de achterkant zichtbaar. Moet je bijvoorbeeld je kaartnummer invullen? Draai de Rabo Scanner dan om en dit nummer is goed leesbaar.

Hoe ziet de digitale betaalpas eruit als je betaalt met je telefoon of smartwatch?

Betaal je wel eens met Apple Pay, met je Fitbit of Garmin? Je nieuwe digitale betaalpas ziet er exact hetzelfde uit als je nieuwe fysieke betaalpas.