Jouw bedrijf verkopen in deze tijd?
Na jarenlang hard werken heb je een fantastisch bedrijf opgebouwd. Je denkt na over de verkoop van jouw bedrijf. Misschien binnen de familie of aan een derde. Je droomt van mooie reizen, een boot kopen of jouw kennis en ervaring benutten door het helpen van startende ondernemers. En dan zit het opeens tegen. Een economische crisis kruist je pad. Wil je bijsturen en langer doorgaan? Of toch de ingeslagen weg met de mogelijke verkoop van het bedrijf doorzetten? In dit artikel vier tips om tot een besluit te komen.
Tips
Tip 1: Overweeg of je de energie hebt om jouw onderneming toekomstbestendig te maken
Ten gevolge van de economische crisis moet je misschien wel maatregelen nemen en langer doorwerken dan je had voorzien. Maatregelen om op zoek te gaan naar een andere klantbediening, nieuwe markten en om kosten te besparen. Dat vergt veel van jou en jouw medewerkers. Als ondernemer sta je er niet alleen voor, maar je bent wel degene die de nieuwe richting uit moet zetten. Mogelijk heb je binnen jouw bedrijf medewerkers, die dit stokje van je kunnen overnemen. Of je kunt deze werven om de voor de onderneming van belang zijnde richting in te slaan. Als je er niet alleen voorstaat, geeft dat rust en tijd om stappen te zetten richting de verkoop van jouw bedrijf.
Tip 2: Bepaal hoe je zelf betrokken wilt blijven na een overname
Als ondernemer heb je jouw onderneming succesvol uitgebouwd. Je bent de eigenaar, manager en financier. De vraag is of en op welke manier je zelf betrokken wilt en kunt blijven na de verkoop. Misschien past een rol op afstand met enige zeggenschap bij jou in de eerste jaren. En wat betekent het voor je als de koper een deel van de verkoopsom schuldig blijft of er sprake is van een earn-out regeling? Goed om na te denken over wat bij je past.
Tip 3: Laat jouw onderneming waarderen en bereid de verkoop goed voor
Het is goed om te weten wat jouw onderneming waard is. Een deskundige kan je inzicht geven in de waarde van jouw onderneming. Hierbij wordt gekeken naar de toekomstverwachtingen van jouw onderneming en de kasstroom. Verder kunnen voor de uiteindelijke verkoopprijs andere factoren een rol spelen, zoals synergievoordelen, financierbaarheid en ook de marktomstandigheden. Met een goede voorbereiding kun je het unieke van jouw onderneming tot waarde laten komen. Toch kan het zijn dat de waarde van jouw onderneming door deze crisis lager blijkt dan je eerder had verwacht. Vraag jezelf af of dat voor jou een reden is om langer door te werken en de verkoop uit te stellen.
Tip 4: Krijg inzicht in de minimaal benodigde verkoopopbrengst voor jouw wensen en doelen
In een onderhandeling over de verkoop van een onderneming zullen partijen water bij de wijn moeten doen om tot een deal te komen. Naast het weten wat jouw bedrijf waard is, is het voor de onderhandeling zinvol om te weten welke verkoopopbrengst je nodig hebt om levenslang al jouw wensen in te kunnen vullen. Wellicht heb je minder nodig dan de geschatte verkoopwaarde van jouw bedrijf. Neem je dan genoegen met een lagere verkoopopbrengst of werk je liever nog een paar jaar door? Onze expert van Private Banking helpen je graag bij de bedrijfsoverdracht. Bijvoorbeeld met een Vermogensplan Bedrijfsoverdracht, waarin je inzicht krijgt in wat je daadwerkelijk nodig hebt.
Benieuwd naar andere vermogensvragen?
Op onze overzichtspagina vind je nog meer vraagstukken rondom vermogen. Zo lees je er hoe je in je testament het familievermogen kunt beschermen, wat de kenmerken zijn van schenken op papier en hoe je een keuze kunt maken tussen sparen en/of beleggen in de bv of in privé.