Wat als mijn bagage gestolen of beschadigd is?
Schade of diefstal is altijd vervelend. Ook op vakantie, in het buitenland, in Nederland, of tijdens een dagje weg in het buitenland, zijn je spullen lang niet altijd helemaal veilig. Maar hoe zit dat met de verzekering van je waardevolle bezittingen als je op reis bent?
Gestolen spullen
Hoewel je er vaak voor bent gewaarschuwd, gaat het toch mis. Je bent op dat leuke festival en een zakkenroller pikt je portomonnee in de drukte. Op het politiebureau doe je aangifte van diefstal. De schade melden kan gelukkig online. Beroofd worden is natuurlijk nooit fijn. Op reis is het extra vervelend als je zonder je telefoon of portemonnee komt te zitten.
Met de aanvullende dekking ‘Bagage’ die je bijsluit op de doorlopende reisverzekering ben je verzekerd voor beschadiging, verlies en diefstal van je spullen tijdens je reis. Voor vakanties en weekendjes weg in Nederland en het buitenland. Dus ook op dat festival. Zelfs dagtrips in het buitenland zijn verzekerd. Hoeveel je precies vergoed krijgt, vind je op je polisblad en in de polisvoorwaarden. Is er iets gestolen? Vergeet nooit om aangifte te doen bij de lokale politie. Ook als je in Nederland op vakantie bent.
Tip: zet de zoekfunctie van je telefoon aan. En vergeet niet je betaalpas te blokkeren als je telefoon gestolen is. Laat je spullen nooit onbeheerd achter, ook niet in de auto. Ook al ga je alleen even een ijsje halen.
Mijn bagage is kwijt of beschadigd
Het is de grootste angst van veel reizigers: een koffer die niet aankomt. Na een lange reis wil je meteen lekker douchen en schone kleding aantrekken. Dan is het niet fijn als je koffer nog op Schiphol staat terwijl jij al voor je city trip op de Tower Bridge in Londen staat.
Met de aanvullende dekking 'Bagage' binnen de doorlopende reisverzekering is het volgende verzekerd:
Tip: is je koffer vertraagd op heenreis? Doe direct aangifte bij de luchtvaartmaatschappij en laat een PIR (property irregularity report) opstellen. Deze PIR moet aan de verzekeraar worden verstrekt als daarom wordt gevraagd. We vergoeden maximaal € 250 per gedupeerde verzekerde voor benodigde kleding, schoenen en toiletartikelen. Als de bagage terecht is, moet de luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat die naar je vakantieadres wordt gebracht. Raakt de bagage definitief zoek? Ook dan moet je een PIR laten opmaken. Je kunt dan direct een vergoeding claimen voor de verdwenen bagage. Vergoedt de luchtvaartmaatschappij niet of niet volledig? Dan kan je je de schade claimen op de reisverzekering als de dekking bagage is meeverzekerd.
Schade aan je auto
Met de auto op vakantie? Niets is vervelender dan pech onderweg. Wist je dat je autoverzekering de kosten van een aanrijding of autopech op vakantie niet altijd (volledig) dekt? Check eens de dekking 'Pechhulp en vervangend vervoer'. Het is een aanvullende dekking op de doorlopende reisverzekering van Interpolis. De dekking is makkelijk toe te voegen via de Rabo App.
Rechtsbijstandverzekering: ook handig op vakantie
Stel je voor: je bent op vakantie en raakt betrokken bij een aanrijding met een auto. Dan kan de afhandeling van de schade complex zijn. Verschillende wetten, taalbarrières en onbekende verkeersregels kunnen de situatie nog stressvoller maken. Met de aanvullende dekking ‘verkeer’ op de Interpolis Rechtsbijstandverzekering ben je verzekerd van juridische hulp in het verkeer. Bijvoorbeeld bij een aanrijding met een auto met een buitenlands kenteken op vakantie. In veel gevallen is er geen wachttijd meer nadat je een rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten.