Rabobank

Liquiditeit: wat zegt het over je bedrijf?

Met behulp van je liquiditeit bepaal je of je aan je kortlopende betaalverplichtingen kunt voldoen. Maar wat is liquiditeit precies? En hoe bereken je de liquiditeitsratio?

Wat is liquiditeit?

Je liquiditeit laat zien hoe goed jouw onderneming in staat is om het volgende te betalen:

    Openstaande facturen (je crediteuren) Schulden die binnen één jaar terugbetaald moeten worden. belastingverplichtingen, zoals je btw-afdracht en winstbelasting rente over kortlopende leningen

Als je deze rekeningen zonder problemen kunt betalen, is je onderneming liquide. Als dit niet zo is, heb je geld nodig om te voorkomen dat je in de problemen komt.

Waarom is liquiditeit belangrijk?

  1. Voorkomen van faillissement: Voldoende liquiditeit zorgt ervoor dat je altijd je rekeningen kunt betalen en faillissement voorkomt.
  2. Inspelen op kansen of onverwachte kosten: Bedrijven met goede liquiditeit hebben de flexibiliteit om snel reageren op onverwachte kosten of kansen.
  3. Betrouwbaarheid: Goede liquiditeit laat zien dat jouw onderneming betrouwbaar is voor leveranciers, investeerders en banken.

Voordelen van goede liquiditeit

    Verbeterde kredietwaardigheid: Bedrijven met goede liquiditeit krijgen sneller een lening. Investeringsmogelijkheden: Met genoeg geld kun je investeren in groei zonder afhankelijk te zijn van leningen. Betere voorwaarden: Goede liquiditeit kan zorgen voor gunstigere voorwaarden bij leveranciers.

Liquiditeit berekenen: hoe doe je dat?

Misschien besteed je het berekenen van je liquiditeit liever uit. Lees dan toch verder. Het is slim om de principes van liquiditeit te kennen en te snappen hoe je deze berekent.

Er zijn verschillende manieren om de liquiditeit van je onderneming te bepalen. We behandelen er drie:

  1. Werkkapitaal
  2. Current ratio
  3. Quick ratio

Dat doen we aan de hand van een fictieve balans.


DebetCredit
Vaste activa
Bedrijfspand: € 200.000
Inventaris: € 25.000
Vervoersmiddelen: € 20.000
Eigen vermogen
Reserves: € 52.000

Vlottende activa
Voorraden: € 10.000
Debiteuren: € 11.500
Lang vreemd vermogen
Hypotheek: € 210.000
Liquide middelen
Kas: € 3.500
Bank: € 6.500
Kort vreemd vermogen
Crediteuren: € 14.500
Totaal: € 276.500Totaal: € 276.500
Zakelijk financieren verduurzaming

Je financiering berekenen

Weet je al waarin je wilt investeren? Bereken in 30 seconden een indicatie van je rente en maandbedrag voor een financiering tot €1 miljoen. Liever eerst sparren met een adviseur? Dat kan ook!

Eerst sparren

Liquiditeitsbegroting opstellen

Financieel gebeurt er voortdurend van alles in je bedrijf: je voorraad verandert, facturen worden betaald, er komen nieuwe orders binnen en leningen lopen af. De berekening van je liquiditeit is dan ook altijd een momentopname. De uitkomst nu kan er over een week heel anders uitzien.

Groeit je bedrijf snel en word die alsmaar groter? Dan is het slim om regelmatig een liquiditeitsbegroting op te stellen. Hiermee houd je beter grip op je inkomsten en uitgaven. Laat je financieel adviseur je hiermee helpen.

Waarvoor gebruik je een liquiditeitsbegroting?

In eerste instantie maak je een liquiditeitsbegroting om te weten of je straks in staat bent je rekeningen te betalen. Maar meer partijen zijn er in geïnteresseerd:

    Vraag je een bedrijfslening aan bij de bank? Een liquiditeitscijfer geeft een aardig beeld of jij in staat bent de rente en aflossing te betalen. Leveranciers vragen bij een grote levering soms om extra zekerheid. Een liquiditeitsprognose laat zien of jij deze crediteuren op korte termijn kunt betalen. Een investeerder gebruikt de liquiditeitsbegroting om te zien hoe jouw bedrijf er financieel voorstaat.

Tip: zo stel je een betrouwbare liquiditeitsbegroting op.

Je liquiditeit beschermen en verbeteren

Om je liquiditeit te verbeteren zonder een financiering, zijn er veel dingen die je kunt doen. Hieronder geven we je enkele tips die je zou kunnen uitproberen.

    Versnel facturatieprocessen: Verstuur facturen direct na levering en gebruik e-facturatie om het proces te versnellen en betalingen sneller te ontvangen. Efficiënt debiteurenbeheer: Stel duidelijke betalingstermijnen in en stuur herinneringen. Meer weten over debiteurenbeheer? Lees dan ons artikel over hoe je jouw debiteurenbeheer verbetert. Optimaliseer voorraadbeheer: Houd je voorraden op een optimaal niveau om kosten te besparen. Houd een optimale voorraad aan om aan de vraag te voldoen zonder dat er onnodig geld ‘vastzit’ in jouw voorraad. Onderhandel betalingsvoorwaarden met leveranciers: Onderhandel over kortingen bij vroege betalingen.

Hoe financieel gezond is jouw bedrijf?

Naast liquiditeit, omzet en winst zijn er nog een paar kengetallen waarmee je de financiële gezondheid van je bedrijf kan checken. Denk aan rentabiliteit, solvabiliteit en werkkapitaal. Dat klinkt misschien ingewikkeld maar wij helpen je op weg.

Veelgestelde vragen