Wat doet Rabobank om discriminatie tegen te gaan?
Klanten ervaren soms discriminatie door de manier waarop banken hun processen uitvoeren. Dit is een onderwerp dat niet alleen Rabobank raakt, maar de hele sector en samenleving. Daarom werkt Rabobank samen met andere grootbanken in Nederland om samen (ervaren) discriminatie tegen te gaan in de bancaire dienstverlening. Rabobank is ook aangesloten bij landelijk meldpunt discriminatie.nl om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om een klacht in te dienen.

Wat doet Rabobank?
Discriminatie past niet bij de waarden van onze coƶperatieve Rabobank. Daarom is Rabobank in 2024 gestart met een onderzoek hoe de bancaire dienstverlening zo kan worden verbeterd, dat (ervaren) discriminatie wordt tegengegaan. Dit thema raakt alle onderdelen van onze organisatie, van het proces om klant te worden tot hypotheekaanvragen, betalingsverkeer of zakelijke kredieten. Rabobank heeft uit deze analyse een aantal verbeterpunten geformuleerd.
Verbeterpunten
Klanten hebben behoefte aan meer transparantie over waarom bepaalde vragen worden gesteld of acties worden ondernomen. Daarom is onze communicatie simpeler, inclusiever en menselijker gemaakt. Verminderen we, waar mogelijk, het aantal vragen en leggen medewerkers duidelijker uit waarom bepaalde informatie gevraagd wordt, bijvoorbeeld als je klant wilt worden, een product aanvraagt of bij transactiemonitoring. Daarvoor zijn klantbrieven en e-mails herschreven.
Andere stappen die Rabobank zet
Rabobank heeft in dialoogsessies met leden, klanten en medewerkers ervaringen en inzichten opgehaald. Deze inzichten gebruiken we, samen met de klachtenanalyse en de analyse van beleid en processen, om structurele verbeteringen door te voeren in onze dienstverlening. Tenslotte ontwikkelen we specifieke trainingen voor onze medewerkers om bewustwording op dit onderwerp nog verder te vergroten.
Hoe verder
Rabobank is een bank met leden. Zij zijn vertegenwoordigd op veel plekken in de samenleving en vertellen ons wat er speelt. Door goed naar ze te luisteren, kunnen we continue blijven verbeteren en samen (ervaren) discriminatie tegengaan.