Man aan het joggen in het bos

Betalen zonder extra energie bij Clean Energy

Clean Energy maakt het klanten liefst zo makkelijk mogelijk. Van een goed bereikbare klantenservice tot het eenvoudig betalen van de factuur. De API van Rabo BetaalVerzoek helpt daarbij. "Wij vinden dit echt een mooie service."

Duurzaam en relevant blijven

Hoe kunnen we de komende eeuw relevant zijn? Die vraag stelde het familiebedrijf Holthausen zich. De distributeur van gassen en gasbenodigdheden vond het antwoord in verduurzaming. Het leidde tot de oprichting van energieleverancier Clean Energy, dat uitsluitend groene energie levert aan zakelijke en particuliere klanten. Manager Debiteurenbeheer Marcia de Leeuw: "In september 2017 zag Clean Energy het licht en sinds die tijd groeien we gestaag. Het bedrijf telt nu ruim 25 duizend klanten."

Flexibel en laagdrempelig

Particulieren vormen de grootste klantgroep bij Clean Energy. Die probeert het bedrijf over de streep te trekken in een flink competitieve markt. De Leeuw: "In Nederland zijn maar liefst vijftig energieleveranciers actief. Wij onderscheiden ons op die markt doordat we alleen groene energie leveren. Maar ook dankzij onze scherpe prijzen en doordat we flexibel en laagdrempelig zijn. Mensen kunnen ons bijvoorbeeld makkelijk en snel telefonisch of per mail bereiken met vragen. En de medewerkers die klanten te woord staan, kunnen deze meestal direct beantwoorden. Dat vinden mensen prettig."

Flink wat facturen

Binnen een goede klantenservice past ook het aanbieden van makkelijke manieren om de energie betalen, vindt Clean Energy. "Er gaan bij ons maandelijks flink wat facturen de deur uit. Sowieso voor de maandtermijnen, maar ook diverse jaar- en eindnota’s. Als we het onze klanten op dit gebied makkelijker kunnen maken, bijvoorbeeld doordat zij eenvoudig en snel via hun mobiel kunnen betalen, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi. Op verzoek van onze klanten bieden we ook een betaallink aan voor betalingsregelingen. Zo kunnen mensen die dat willen bijvoorbeeld tien betaallinkjes ontvangen."

Dankbaar gebruik

Daarvoor gebruikt de energieleverancier Rabo BetaalVerzoek API. "Klanten die in plaats van een automatische incasso een factuur willen, sturen we een bijlage met daarin ook een betaallink. Hetzelfde doen we als we iemand een aanmaning sturen. Klanten kunnen dan makkelijk betalen door op de betaallink te klikken, waarna ze via iDEAL, met hun creditcard of via PayPal de betaling kunnen afronden. We zien dat steeds meer klanten dankbaar gebruik maken van deze betaallink. Toen we er in 2021 mee begonnen, zagen we dat een kwart van onze klanten betaalde via Rabo BetaalVerzoek. In 2022 was dat al een derde en over 2023 verwachten we dat ongeveer de helft van onze klanten op deze wijze betaalt. Alleen al in de maand oktober 2023 zagen we 1400 betalingen via Rabo BetaalVerzoek."

API geïntegreerd

Voor deze betaallink integreerde Clean Energy de API van Rabo BetaalVerzoek met het eigen facturatiesysteem. Daarmee haalt Clean Energy bij Rabobank automatisch een betaallink op die verrijkt is met de specificaties van de factuur zodat de klant niks zelf hoeft in te vullen. De Leeuw is blij met de nieuwe toepassing. "Wij zien dit echt als een mooie extra service voor onze klanten."

Man checkt zijn zaken in de Rabo App

Rabo Betaalverzoek Zakelijk

Voor verschillende ondernemers, van zzp’er tot grote organisaties biedt Rabo Betaalverzoek zakelijk oplossingen.

Lees hier meer