De Dolle Graaf tap

“Handig voor mijn vaste klanten én mijzelf”

Bij dorpscafé de Dolle Graaf in het pittoreske ‘s-Heerenberg lopen vaste klanten vaak de deur uit zonder te betalen. En dat moet kunnen, vindt eigenaar Dirk Slok. ‘Ik stuur ze achteraf een betaalverzoek, het is inmiddels een standaardbetaalwijze.’

Man checkt zijn zaken in de Rabo App

Rabo Betaalverzoek Zakelijk

Voor verschillende ondernemers, van zzp’er tot grote organisaties biedt Rabo Betaalverzoek zakelijk oplossingen.

Lees hier meer

Openstaande rekeningen

“Ik gebruik Rabo Betaalverzoek nu een jaar en het is gewoon heel handig. Voor mij, én voor mijn klanten. Iemand die een gezellige avond heeft, denkt namelijk niet altijd meer aan de rekening. Dat snap ik heel goed. En het handjevol mensen dat er vroeger nog wel aan dacht, liep dan vaak de deur uit terwijl ze ‘ik reken volgende week wel even af’ naar me riepen. Het kwam toen regelmatig voor dat ik twee weken moest wachten tot iemand terugkwam. En dan mocht ik ze ‘verrassen’ met de nog openstaande rekening. Dat was voor niemand leuk.”

Een extra contactmomentje

“Nu stuur ik iedereen die nog niet heeft afgerekend op maandagochtend een betaalverzoek. Ik ga er rond half negen even voor zitten, en verstuur de betaalverzoekjes via WhatsApp. Meestal zijn het er zo’n veertig per week.”

“De meeste worden binnen een dag betaald, dus de betalingstermijn is aanzienlijk korter geworden. ”

“Maar het gaat mij eigenlijk niet eens zozeer om het geld. Belangrijker vind ik het dat ik nu een extra contactmomentje heb met mijn klanten. Ik zet vaak een leuk woordgrapje of passende emoticon in de begeleidende tekst, afhankelijk van mijn relatie met de persoon natuurlijk. Vaak krijg ik leuke reacties terug, zoals ‘de schade valt mee’ of ‘ik zat al op je appje te wachten’. En dankzij dit contactmomentje buiten het café om, kan ik ook eens een berichtje sturen als ik een keer iets anders onder de aandacht wil brengen.”

De pinpas blijft thuis

“Mijn klanten zijn zeer tevreden over deze manier van betalen. Sterker nog, ze rekenen er op. Als ze de deur uitlopen roepen ze nu ‘Dirk, stuur je me een betaalverzoekje?’. Ik heb wel een pinmogelijkheid in het café, maar een deel van de bezoekers laat de pinpas liever thuis. Dan kunnen ze hem ook niet kwijtraken. Dit is een kleine plaats, dus mensen weten dat ze die avond maar naar één café gaan en dat ze daar achteraf mogen betalen.”

Ondernemer in beeld

Dolle Graaf

Dirk Slok

Het gezelligste café van ‘s-Heerenberg

De Dolle Graaf