Betaalverzoek QR schot in de roos bij kwekerij Boots
In het dorpje Hem onder de rook van Alkmaar is het een komen en gaan van klanten die tulpen met bol kopen bij de kwekerij van de familie Boots. Voor het afrekenen bij de onbemande verkoopstand gebruikt het bedrijf Rabo Betaalverzoek QR. ‘Een superhandige manier om je klanten te laten betalen.’
Een tulpentuin
‘Tulpen met de bol er nog aan blijven langer goed. Bovendien vinden de meeste mensen het een leuk gezicht in de vaas. Er is dan ook veel vraag naar dit product’, vertelt Mats Boots. ‘Bij de kwekerij hebben we daarom een tulpentuin ingericht waar mensen zelf hun bloemen kunnen uitkiezen. Per dag komen hier zo’n vijftig tot tachtig tulpenliefhebbers hun bloemen kopen.’
Minder contant geld
De broers Boots die samen aan de leiding staan van het bedrijf kozen ervoor om de verkoopstand bij de tulpentuin onbemand te laten. Ze kunnen de medewerkers beter gebruiken in de andere onderdelen van hun bedrijf. Dat leidde wel tot uitdagingen op het gebied van betalen. Mats Boots: ‘Vanwege corona hebben we het liefst dat zo weinig mogelijk mensen in huis komen om te pinnen. Daarnaast hebben steeds minder klanten contant geld op zak. Vandaar dat we kozen voor betalen via Rabo Betaalverzoek QR.’
Acht op de tien
Wanneer klanten na het uitkiezen van de tulpen de bijbehorende QR-code scannen met hun mobiel, verschijnt een betaalverzoek met het eindbedrag op hun scherm die ze vervolgens kunnen afrekenen via iDEAL. ‘De meeste mensen kunnen prima omgaan met de QR-codes.
“Ik schat dat uiteindelijk acht op de tien klanten afrekent via betaalverzoek.”
Sommige ouderen vinden het soms nog wel eens wennen. Maar al met al vind ik het een superhandige manier van betalen.’
Elk jaar nieuwe tulpen
De verkoop uit de tulpentuin vormt een leuke extra inkomstenbron voor de kwekerij. Maar het grootste deel van de omzet verdienen de broers met de verkoop van tulpen in binnen- en buitenland via hun websites www.tulpentekoop.nl, www.tulpverkauf.de en www.tulipsforsale.eu. Ook levert de kwekerij tulpen aan bedrijven en particulieren. Veel aandacht gaat verder uit naar de eigen veredelingstak, waarmee de kwekers elk jaar nieuwe tulpen presenteren.