5 sterke vragen over koffie en Rabo Smart Pay
Als het aan 30ML ligt, kunnen mensen in het hele land genieten van onderscheidend lekkere koffie én een goede lunch. Mede-eigenaar Cor de Graaff over de kracht van koffie en Rabo Smart Pay.
Hoe zou je 30ML Coffee & Food omschrijven?
‘Wij zijn dé koffiebar waar je ook lekker kan ontbijten en lunchen. Vaak heb je de keuze tussen een lunchroom met veelal hetzelfde assortiment, of een koffietentje met zoetigheden op de kaart. Bij 30ML vind je het beste van twee werelden: een lunchkaart met 25 gerechten plus onderscheidend lekkere koffie.’
Is koffie een bijproduct?
‘Zeker niet, koffie vormt het fundament onder de vestigingen van 30ML. We hebben zelfs onze eigen koffiebranderij en schenken onze eigen specialty koffies. Dat is koffie van een hogere kwaliteit, waarbij extra aandacht wordt geschonken aan het plukken en verwerken van de bonen. Verder branden wij de koffie lichter en daardoor krijg je een andere smaak dan bij commerciële koffie. Gasten kunnen in de vestigingen van 30ML ook losse bonen bestellen voor thuis.’
Hoe groot zijn jullie?
‘We hebben nu tien franchisevestigingen en twee eigen vestigingen in het hele land, Daarnaast staan er twee op het punt om de deuren te openen en staan er twee andere vestigingen in de steigers. Na de zomer 2022 zijn er zestien vestigingen geopend. We zitten vooral in de Randstad. De meest noordelijke vestiging zit in Hoorn, de twee nieuwe locaties zijn wat zuidelijker, in Tilburg en Venlo. Verder hebben we bij onze branderij in Nijkerk ook een trainingslocatie, waar we ondernemers en medewerkers opleiden tot barrista.’
Wat zijn jullie ambities?
‘We willen gestaag groeien. Zo willen we ook de ruimte hebben om kwaliteit te blijven bieden, mensen te trainen en nieuwe dingen uit te proberen. We denken uiteindelijk jaarlijks met vijf nieuwe vestigingen te kunnen groeien in Nederland. In het buitenland is het franchiseconcept ingewikkelder. We krijgen wel aanvragen, maar zijn er nog niet echt actief mee bezig. Voorlopig zien we in eigen land nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden.’
Hoe regelen jullie de betalingen met zoveel vestigingen?
‘Met zestien franchisevestigingen is het natuurlijk best een uitdaging om goed overzicht te hebben over alle inkomsten en geldstromen. Daarom maken we gebruik van Rabo Smart Pay, het betaalplatform van Rabobank. We bieden onze franchiseondernemers een arrangement. Het enige dat ze nodig hebben is een rekening bij Rabobank, via ons krijgen ze een inlogcode. Daarbij profiteren ze van lagere transactiekosten. En dat is aantrekkelijk, want een locatie van 30ML heeft al gauw honderden pintransacties per dag. Bovendien kunnen klanten dankzij Rabo Smart Pay betalen zoals zij willen: cash, pin of creditcard.’