Beach Beds: boeken, betalen en bakken maar

Beach Beds: boeken, betalen en bakken maar

Op het strand wil je ontspannen, en niet hoeven stressen om een strandbedje te regelen. Beach Beds maakt dit mogelijk. Bij dit beginnend bedrijf reserveer én betaal je strandbedden – uiterst relaxt – online. Sam Botterman laat de zonnige kant zien van zijn onderneming.

Het zonlicht

‘Al sinds mijn zestiende werk ik op het strand. Heerlijk. Ik houd me onder andere bezig met de verhuur van strandbedden. Al snel viel me op dat de systemen hierachter een stuk beter kunnen. Waarom kun je strandbedden niet online reserveren voor je naar het strand gaat? En betaling gebeurt bij veel paviljoens contant, terwijl pinnen natuurlijk de trend is. Als ondernemer moet je meegaan met de tijd. Daarom bedacht ik een online systeem dat voor beide punten een oplossing biedt. Zo zag Beach Beds het zonlicht.’

Vijf paviljoens

‘Beach Beds is een automatiseringssysteem voor strandbedden én een reserveringssysteem voor strandgasten ineen. Strandpaviljoens kunnen het systeem afnemen en zelf de strandbedden verhuren óf we kunnen ze geheel ontzorgen. In dat geval leveren we naast het systeem ook de strandbedden en het personeel om ze te verhuren. In 2019 zijn we bij drie paviljoens gestart met Beach Beds, en vanaf deze zomer zijn dat er al vijf.’

Wisselende weersomstandigheden

‘Het systeem dat we in eerste instantie ontwikkelden was redelijk simpel. Maar de praktijk bleek toch wat weerbarstiger. Zo heb je in deze branche te maken met wisselende weersomstandigheden, waardoor mensen continu reserveren of annuleren. Daarom moet het systeem flexibel zijn. Daarnaast staan er mensen aan de balie van het paviljoen en reserveren anderen tegelijkertijd vanuit huis. Dan is het niet de bedoeling dat hetzelfde bedje tweemaal wordt verhuurd. Dat soort uitdagingen hebben we dit jaar opgelost.’

Laagdrempelig kassasysteem

‘Voor het afrekenen van de strandbedden kozen we voor Rabo Smart Pay. We zagen dat mensen speciaal moesten pinnen voordat ze het strand opstapten, zodat ze bij de paviljoens konden betalen voor een strandbed. Dat is niet klantvriendelijk.’

“Daarom zochten we een laagdrempelig kassasysteem dat we eenvoudig konden integreren met onze website.”

‘Dit kan met RaboSmart Pay, dat onze webbouwer via de bijbehorende API koppelde aan ons systeem. Een relatief lage investering voor ons, en erg fijn voor onze klanten. Zij betalen nu snel en eenvoudig online via Rabo OnlineKassa, of op het strand met Rabo SmartPin.’

Twaalfhonderd zonaanbidders

‘Wat ook fijn is: Rabo SmartPin is betrouwbaar. Per paviljoen hebben we rond de tweehonderd strandbedden. Tijdens warme dagen is de bezettingsgraad zo’n 120 procent. Dat betekent dat de Beachboys van Beach Beds dagelijks ongeveer twaalfhonderd zonaanbidders bedienen. Vooral rond het middaguur vinden er veel wisselingen plaats en is het superdruk. Dan wil je geen betaalsysteem dat hapert, want dan ben je de sigaar. Gelukkig werkt Rabo SmartPin als een zonnetje. We zijn daarom ook met ons paviljoen De Jongens in bergen aan Zee overgestapt op Rabo Smart Pay. We kunnen zo de inkomsten scheiden en zien alles overzichtelijk in het bijbehorende dashboard.’