Close-up van een biertap tegen een groene achtergrond

Dit maakt Brouwerij Troost uniek

Voor bierliefhebbers is Brouwerij Troost inmiddels een begrip. De fusten zelfgebrouwen bier zijn nauwelijks aan te slepen in de eigen vestigingen in Amsterdam. En ook in de retail verkoopt het bier goed. Eigenaar Frits de Jong deelt drie geheimen achter het succes.

Een laagdrempelig concept

‘We hadden nog nooit zelf een biertje gebrouwen. Toch besloten mijn broer, een goede vriend en ik tien jaar geleden om een eigen brouwerij te beginnen. Inmiddels heeft Troost drie horecazaken midden in Amsterdam, waarvan twee met een eigen brouwerij. We willen zo laagdrempelig mogelijk zijn. We werden daarom ook wel eens de ‘voor ieder wat wils’-brouwerij genoemd. Om meteen het grote publiek aan te spreken, begonnen met we eenvoudige bieren zoals pils. Pas later zijn we wat moeilijkere bieren gaan brouwen. Een dubbele IPA, New England IPA en honingbier met honing van ons eigen bijenvolk.

Ook over onze locaties hebben we goed nagedacht. We zitten bewust niet op één plek aan de rand van de stad in de hoop dat klanten naar je toekomen, maar op drukbezochte plekken in Amsterdam. De combinatie van prijswinnende bieren én kwalitatief goede horeca midden in de stad blijkt een succes. We zijn er voor bierliefhebbers die een comfortabele avond uit willen.’

Continu verduurzamen

‘We zetten natuurlijk continu nieuwe bieren in de markt, maar ontwikkelen ook andere onderdelen van het bedrijf steeds verder door. We produceren bijvoorbeeld zo duurzaam mogelijk. Anderhalf jaar geleden zijn we volledig biologisch gaan brouwen. En we gebruiken elektrische wagentjes voor het vervoer. Verder stapten we over op bier in blik. Niet alleen duurzamer, maar óók beter voor de kwaliteit van het bier.

De volgende grote stap wordt een geheel vegetarische menukaart. Onze hamburgers waren ooit net zo bekend als ons bier, maar inmiddels bestaat twee derde van onze menukaart uit plantaardige gerechten. Dat gaat binnenkort naar negentig procent en de volgende stap is dat we uiterlijk volgend jaar alleen maar vegetarisch eten aanbieden. Dat mag nog steeds een guilty pleasure zijn zoals bitterballen, maar niet meer met vlees.’

Slim verder groeien

‘Vanwege onze duurzame keuzes namen Ekoplaza en Marqt ons op in hun winkels door heel Nederland. Daarnaast verkopen we veel via online supermarkt Crisp. Hoewel de retail een belangrijke inkomstenbron is, verdienen we het meeste als we ons bier rechtstreeks aan onze gasten verkopen. Daarom willen we nu getalenteerde medewerkers helpen om hun eigen horecazaak te starten. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: zij krijgen een kans om zich verder te ontplooien, wij kunnen via hen ons bier verder verkopen.

Bij deze groei hoort ook een goed inzicht en overzicht rondom de financiën van onze locaties. Daarvoor zijn we onlangs overgestapt naar Rabo Smart Pay. Hier vinden we alles wat we rondom betalen nodig hebben op één platform. We kunnen bijvoorbeeld ook eenvoudig extra pinapparaten bestellen als we die nodig hebben. Alle betalingen in onze vestigingen zijn cashless, en dat is in Rabo Smart Pay uitstekend te regelen.’