Het verhaal van corona via pintransacties
De impact van corona op ondernemers in 2020 is groot. Veel bedrijven hebben het zwaar, terwijl anderen er juist weer van profiteren. Wie die winnaars en verliezers waren tot de lockdown van december blijkt uit een overzicht van het aantal pintransacties van Rabobank.
Effecten het grootst
Rabobank telt ongeveer negentigduizend ondernemers die hun klanten pinbetalingen aanbieden. Van slagers tot supermarkten en van restaurants tot retailers. Door het aantal pintransacties te monitoren sinds de uitbraak van corona in Nederland, kan Rabobank goed zien waar de effecten het grootst zijn.
Minder pintransacties
Zakelijke klanten van Rabobank zijn samen goed voor miljoenen pintransacties per week. Tijdens de lockdown in het voorjaar van 2020 daalde dat aantal met zo’n 8%. In de zomermaanden kwam het aantal pintransacties even op het oude niveau, om in het najaar weer af te nemen met 11%. Hierbij zijn nog niet de transacties meegenomen van de recente lockdown in december.
Horeca beter voorbereid
Bekend slachtoffer van corona zijn natuurlijk de horecabedrijven. In het voorjaar lieten ondernemingen in deze sector maar liefst 80% minder pinbetalingen zien. Dat aantal herstelde zich grotendeels in de zomermaanden. Tijdens het najaar was het aantal pinbetalingen van restaurants en cafés 60% lager dan gemiddeld. Naar verwachting hadden bedrijven in de sector geleerd van de eerste lockdown en zich beter voorbereid door bijvoorbeeld in te zetten op bezorgen en afhalen.
Wc-papier is bijgevuld
En zo vertellen de pintransacties dus het verhaal van corona. Neem de supermarkten, die in het voorjaar van 2020 een enorme omzetboost lieten zien. Vooral het hamsteren van wc-papier haalde dagelijks het nieuws. Het aantal pintransacties bij supermarkten groeide tijdens de lockdown in het voorjaar met 10%. Opvallend is wel dat deze opleving niet zichtbaar was in het najaar, er was zelfs sprake van een kleine krimp van het aantal pintransacties.
Mensen zijn uitgeklust
Een ander opvallend beeld was de stijging dit voorjaar van het aantal pintransacties bij bloemisten, tuinwinkels en met name bouwmarkten. Mensen zaten meer thuis en besloten massaal hun woning op te knappen of de tuin te verfraaien. Bij de bouwmarkten was tijdens het najaar niet meer zo’n grote stijging te zien. Kennelijk zijn de meeste Nederlanders wel uitgeklust.
Kapsels snel bijgewerkt
Ook contactberoepen als kapperszaken moesten de deuren sluiten tijdens de lockdown in het voorjaar. Het aantal pintransacties bij kapperszaken daalde daardoor stevig tijdens de eerste lockdown, maar veerden direct weer op nadat de zaken in de zomer weer open mochten. Na twee weken was echter een stabilisatie te zien – kennelijk hadden de meeste mensen hun kapsel in die periode weer laten bijknippen of -verven.
Pin verdrijft cash
Het gemiddelde bedrag dat mensen pinden tijdens corona is ongeveer gelijk: gemiddeld 30 euro tijdens de pandemie en 29 euro in de zomermaanden. Wel zagen we dat vaker contactloos werd betaald. Dit laatste ingegeven door de wens van veel ondernemers en klanten om vanuit veiligheidsoogpunt minder met cash te betalen.
Cijfers gemeten van 15 maart 2020 tot begin december 2020, dus vóór de recente lockdown.