Hoe ExtendaGO retailers helpt bij digitale transformatie
De online en fysieke verkoop wordt straks één en dezelfde wereld, verwacht ExtendaGO. Het is dus zaak dat retailers vaart zetten achter hun digitale transformatie. Het bedrijf biedt daarvoor cloudbased tools. Afrekenen kan online en offline via Rabo Smart Pay.
Inzicht dankzij data
Digitale transformatie is voor retailers en horecabedrijven essentieel om nu en in de toekomst succesvol te zijn. Zo hebben ze dankzij data continu inzicht in het koopgedrag van hun klanten en kunnen ze makkelijk kunnen schakelen tussen online en offline kanalen. ‘ExtendaGO biedt diverse cloudbased oplossingen en producten die deze digitale transformatie voor het mkb helpen mogelijk maken’, zegt Channel Director manager Albert de Vlieger. ExtendaGO is onderdeel van Extenda Retail, een van oorsprong Zweeds bedrijf dat actief is in 37 landen wereldwijd.
Beter ondernemen
Oplossingen die Extenda Retail onder andere biedt zijn scan & go-oplossingen voor supermarktketens, warehouse managementsystemen voor logistieke dienstverleners en cloudbased oplossingen voor apotheken. ‘De technologie waar ondernemers gebruik van kunnen maken gaat steeds verder’, aldus de Vlieger. ‘Wij brengen al die oplossingen samen op één platform in samenwerking met onder andere Google en Amazon. Daar kunnen zowel hele grote ketens, als kleinere mkb- en retailbedrijven gebruik van maken. Onze ambitie is dat ook kleinere retailers en mkb-bedrijven dankzij onze ExtendaGO-oplossing beter kunnen ondernemen. Zowel bij hun online verkoop als aan de kassa.’
Via tablet en telefoon
“Het gemak van Rabo Smart Pay is dat betalingen naast pinautomaten ook via de mobiele telefoon mogelijk zijn door het scannen van een QR-code.”
Uiteindelijk zullen online en fysieke verkoop één en dezelfde wereld worden, aldus de Vlieger. ‘Daarvoor is het belangrijk dat retailers hun winkel en klantenbestand automatiseren. Met onze betaalbare ExtendaGO-cloudoplossing voor verkooppunten bieden we retailers bijvoorbeeld het ideale kassasysteem. Daarbij zit ook een backoffice voor het beheren van producten. Verder bieden we een klantenloyaliteitsprogramma om de klantenbinding te verhogen. Onze oplossingen zijn mobiel, zo draait de software op een tablet en telefoon. Zo kan de ondernemer met de kassa door de winkel bewegen, de afstand tot de klant verkleinen en deze eenvoudig overal laten afrekenen.’
Betere klantervaring
De kassaoplossing van ExtendaGO is via een API gekoppeld aan Rabo Smart Pay. ‘De twee systemen sluiten perfect op elkaar aan’, aldus De Vlieger. ‘Ook Rabobank biedt met Rabo Smart Pay een eenvoudig te gebruiken oplossing dat de gebruiker veel inzicht geeft in zowel offline als online betalingen. Het gemak van Rabo Smart Pay is dat betalingen naast pinautomaten ook via de mobiele telefoon mogelijk zijn door het scannen van een QR-code. De klant blijft daarbij binnen de eigen bankomgeving en kan bovendien razendsnel en makkelijk betalen. Zelf denk ik dat deze manier van afrekenen de toekomst heeft. De oplossingen van Rabo Smart Pay passen daarbij perfect bij onze doelstelling van het verbeteren van de klantervaring.’
Kennis over online ondernemen
Ook qua prijsstelling passen ExtendaGO en Rabo Smart Pay perfect samen, aldus de Vlieger. Onze software kost 39 euro per maand. Het gebruik van Rabo Smart Pay is voor de ondernemer zelfs gratis.’ Daarnaast trekken ExtendaRetail en Rabobank samen op om ondernemers te ondersteunen bij de digitale transformatie. ‘Daarvoor is kennisoverdracht erg belangrijk. Want veel retailers en mkb’ers hebben nog te weinig inzicht in de kansen en mogelijkheden die nieuwe technieken ze kunnen brengen. Brancheorganisaties, Rabobank en wij kunnen ondernemers helpen dat inzicht te krijgen en werk te maken van de digitale transformatie.’