Hoe Rabo Smart Pay ParkeerService ondersteunt bij innen parkeergelden
Van garagebeheer tot het regelen van parkeervergunningen. Coöperatie ParkeerService voert het parkeerbeleid uit voor middelgrote gemeenten. Om ook alle betaalstromen in goede banen te leiden, is Rabo Smart Pay een uitkomst.
Eigendom van leden
‘ParkeerService is een coöperatie. We zijn eigendom van onze leden: in totaal vijftien middelgrote gemeenten’, vertelt manager Bedrijfsvoering Maarten Jagtenberg. ‘Deze gemeenten hebben de uitvoering van alle parkeerdiensten en -producten aan ons uitbesteed. Het parkeerbeleid is vastgesteld door de gemeente zelf, maar de uitvoering ervan verrichten wij. Zie ons dus als een soort shared serviceorganisatie op het gebied van parkeren – zónder winstoogmerk.’
Elf jaar coöperatie-ervaring
ParkeerService richt zich op de ongeveer 130 middelgrote Nederlandse gemeenten met parkeerproblematiek. ‘Grote gemeenten hebben veelal hun eigen parkeerbedrijf. We zijn elf jaar geleden gestart in Amersfoort, waar de gemeente besloot het parkeerbedrijf op afstand te zetten. Sindsdien zijn we snel gegroeid. Onze ambitie is om de coöperatie uit te breiden met een tot twee gemeentes per jaar. Des te meer gemeenten wij bedienen, hoe groter de efficiency- en kostenvoordelen voor de leden.’
Uit naam van gemeente
De dienstverlening van ParkeerService is heel divers, aldus Jagtenberg. ‘We beheren parkeergarages en -terreinen in de gemeentes, maar handhaven ook in gebieden waar betaald parkeren is ingevoerd – bijvoorbeeld met scanauto’s. We hebben een afdeling klantenservice, en verstrekken parkeervergunningen, abonnementen en gehandicaptenkaarten. Dit doen we allemaal uit naam van de betreffende gemeente. Als mensen naar de gemeentesite gaan voor informatie over parkeren, komen ze automatisch bij ons terecht.’
Muntapparaten verdwijnen
Jagtenberg noemt het de grootste verantwoordelijkheid van ParkeerService om de geldstromen van de aangesloten gemeentes goed te beheren. ‘Het geld moet netjes verantwoord bij de juiste gemeente terecht komen. Daarvoor werken we samen met onze huisbankier Rabobank. We hebben met de bank afspraken gemaakt over de transactietarieven. Dat kan ook omdat wij natuurlijk enorm veel transacties hebben. Daarnaast maken we gebruik van Rabo Smart Pay, nadat we in 2020 een aanbesteding uitschreven voor digitale pintransacties. De traditionele muntapparaten op straat sterven steeds meer uit. Betaaltransacties voor parkeren verlopen tegenwoordig grotendeels digitaal of via een parkeerapp. Al die aparte geldstromen faciliteren wij en Rabo Smart Pay is daarvoor het juiste systeem.’
Meer inzicht in alle financiële transacties
Daarnaast wil ParkeerService als coöperatie zo transparant mogelijk zijn voor de leden en zorgen dat de financiële administratie voor hen inzichtelijk en betrouwbaar is. Ook daar helpt Rabo Smart Pay bij. ‘Daardoor kunnen we alle ruim achthonderd betaalautomaten in kaart brengen en precies zien welke geldstromen daarbij horen.’
“Via het dashboard kunnen we razendsnel nieuwe automaten koppelen of juist uitzetten. Rabo Smart Pay ondersteunt bovendien alle digitale betaalvormen.”
‘En onze betalingsprocessen kunnen we nog veel verder digitaliseren, denk aan QR-codes in mails aan mensen met een parkeervergunning. Daarbij maken we graag ook gebruik van de kennis van Rabobank, net als voor het digitaliseren van naheffingen. Zo houden we voor onze leden de kosten zo laag mogelijk en maken we het de parkeerder makkelijk.’