Hoekstra laat klanten betalen via QR-code

Duurzaam, sociaal en innovatief. Transportbedrijf Hoekstra is op verschillende manieren koploper in de branche. Daarbij past sinds kort ook een slimme manier van afrekenen aan de deur: via een QR-code.

Kwetsbare lading

Transportbedrijf Hoekstra in Sneek bestaat al bijna honderd jaar. Christien Lycklama a Nijeholt: ‘Mijn man en ik namen het in 1999 over van mijn schoonouders. Sindsdien staan we samen aan het stuur van de onderneming. Ik richt met vooral op HR, commercie en financiën, terwijl mijn man verantwoordelijk is voor de operatie en de techniek.’ De logistieke dienstverlener richt zich op een nichemarkt: kwetsbare goederen die lastig te vervoeren zijn. ‘Van wijnen tot fitnessapparatuur en sanitair. Dat doen we voor zowel de B2B- als B2C-markt.’

Groen en sociaal

‘Als echt Fries familiebedrijf willen we ook wat betekenen voor de samenleving’, vervolgt Christien. ‘We zijn daarom actief in brancheorganisaties én steunen bijvoorbeeld de lokale cultuursector. Verder doen we er alles aan om het onze medewerkers zoveel mogelijk naar de zin te maken. Daardoor hebben we veel loyale mensen in dienst. Tot slot willen we steeds verder verduurzamen. We zijn één van de eerste transportbedrijven in Nederland waar het gehele wagenpark rijdt op HVO100 – een fossielvrije brandstof op basis van frituurvet. Daarmee besparen we ruim 90% CO2.’

“We zijn een van de eerste bedrijven die deze vorm van betalen in deze omvang aanbieden, en zijn er zeer tevreden over.”

Grenzeloze groei

Bij Hoekstra werken zo’n 175 medewerkers en het bedrijf heeft een wagenpark van 75 voertuigen. Christien: ‘Dagelijks hebben we duizend tot twaalfhonderd transporten door heel Nederland. De laatste drie jaar zijn we stevig gegroeid. Corona is daarvan een belangrijke oorzaak. Doordat mensen niet op vakantie konden, besteedden ze hun geld aan andere dingen, zoals nieuwe keukens en aankopen in webwinkels. Daarvoor zijn vaak transporten nodig waar wij goed in zijn. Die markt is vervolgens niet meer ingestort.’

Betalen aan de deur

Veel van de transporten voert Hoekstra uit voor webshops. Daarvoor regelt het bedrijf ook de betalingen aan de deur. ‘Natuurlijk worden veel goederen vooraf al betaald, maar een deel van de mensen kiest ervoor om dat pas te doen als ze hun bestelling geleverd krijgen. Webwinkels die aangesloten zijn bij een keurmerk zijn ook verplicht om deze betalingen onder rembours aan te bieden.’ Hoekstra speelt hierop in door klanten sinds het voorjaar van 2022 aan de deur te laten betalen met een QR-code, geregeld via Rabo Smart Pay.

Scannen en betalen

Het hele wagenpark van Hoekstra is uitgerust met een boordcomputer. Daarin staat informatie over bijvoorbeeld het afleveradres en de lading. Via deze computer kan de chauffeur ook regelen dat op de smartphone van het bedrijf een QR-code wordt gegenereerd, die de klant kan scannen om af te rekenen. Ideaal, vindt Christien. ‘Het is klantvriendelijk, want het is sneller en betalen met de mobiel of zelfs horloge wordt steeds gewoner. De chauffeurs hoeven niks meer handmatig in te voeren, waardoor er minder kans is op fouten. En als de betaling gelukt is, ontvangen zowel de klant als wij daarvan direct een melding via Rabo Smart Pay.

Klanten ook aan de deur laten betalen met QR-code?

Betalen met QR code is klantvriendelijk, snel en veilig. Binnen Rabo Smart Pay kun je ook eenvoudig een QR-code genereren, die de klant kan scannen om af te rekenen. Ontdek wat Rabo Smart Pay voor jou kan betekenen.