Omnichannel is recept voor succesvol Vitaminstore
Vitaminstore bevordert een gezonde lifestyle via een goed advies en de verkoop van voedingssupplementen. De combinatie van persoonlijk advies in de winkels en het gemak van online is volgens oprichter Alain Vermeulen goud waard.
Omnichannel is tegenwoordig belangrijk voor retail, hoe gaat Vitaminstore daarmee om?
‘Dat geldt zeker voor Vitaminstore. We zijn gestart in 1998 met een winkel in Amsterdam Osdorp. Twee jaar later openden we ook onze webshop – we voorzagen toen al dat online een enorme groeimarkt zou kunnen worden. Nu hebben we 30 winkels door heel Nederland, maar zien we dat het zwaartepunt van de verkoop en omzet verschuift naar online.’
Wat is de kracht van jullie omnichannel-aanpak?
‘De omnichannel-klant is de meest waardevolle klant. Iemand die door de twee kanalen beweegt is loyaler en levert meer omzet op, zo merken wij. Een klant kan zich bijvoorbeeld online oriënteren, maar voor een persoonlijk en goed advies naar de winkel. En iemand kan na een bezoek aan de winkel vervolgens vanaf de bank in onze webshop producten aanschaffen. Die combinatie van winkels en webshop is wat ons betreft het beste recept voor een goed resultaat.’
Welke ontwikkelingen zien jullie in de toekomst?
‘We voorzien de komende jaren de meeste groei op het online kanaal. We spelen daarop in door ons huidige winkelbestand goed tegen het licht te houden. We zullen ongeveer hetzelfde aantal winkels aanhouden, maar willen deze meer optimaliseren. Bijvoorbeeld door waar nodig te verhuizen naar locaties met meer zichtbaarheid. Maar ook door ze nóg beter in te richten voor het bieden van goede service en persoonlijk advies. Want iemand in de ogen kunnen kijken is erg belangrijk als het gaat om gezondheid. Uiteraard blijven we ook ons online kanaal steeds verder verbeteren. De meeste traffic naar onze webshop komt via mobiel – en daar moet je dus online ook goed op ingespeeld zijn. Met deze stappen willen we de komende jaren onze omzet in Nederland verdubbelen. En we gaan via ons online kanaal mogelijk ook onze vleugels uitslaan naar buurlanden België en Duitsland.’
Hoe houden jullie overzicht over jullie financiën met jullie opzet?
‘Met dertig winkels verspreid door Nederland is het belangrijk om grip te houden op alle geldstromen. Daarom zijn we begin 2021 overgestapt naar Rabo Smart Pay. Daardoor profiteren we van een snellere afwikkeling van onze cashflow en lagere pintarieven. Rabo Smart Pay heeft daarnaast een zeer gebruiksvriendelijk dashboard. Je kunt binnen de organisatie aangeven welke collega’s toestemming hebben om in Rabo Smart Pay te werken. Je kunt bovendien snel uitbreiden met het aantal pinterminals bij drukte of uitbreiding met een winkel. Daarmee past Rabo Smart Pay helemaal bij onze groeiambities voor de komende jaren.’
Breng je winkel online met Rabo OnlineKassa
Ook jouw klanten oriënteren en kopen steeds meer online. Verhoog daarom jouw omzet met een webshop náást je winkel. De betalingen in je webshop regel je met Rabo OnlineKassa. Zo laat je klanten ook online eenvoudig betalen. Vind je het lastig om zelf een webshop te bouwen? Onze partners helpen je graag.