Header afbeeldingen van twee ondernemers in Arnhem

Online en offline wereld smelten samen in Future Store

Wat zijn de voordelen voor ondernemers als je de online en offline wereld samenvoegt? Wie nieuwsgierig is naar het antwoord moet naar Arnhem. Daar komen in de Future Store meer dan zeventig bestaande innovaties samen. ‘Een fysieke locatie waar ondernemers volop inspiratie krijgen om te digitaliseren.’

De toekomst van retail is omnichannel

Direct herkend worden bij binnenkomst, je bewegingen nauwkeurig gevolgd en aanbiedingen op basis van jouw persoonlijke voorkeur. De normaalste zaak van de wereld als je een webshop bezoekt. Maar in fysieke winkels is hier nauwelijks sprake van. Nog niet, benadrukt Olaf Zwijnenburg, sectormanager Retail & Groothandel bij Rabobank. Want volgens hem is de toekomst van retail een naadloze integratie van on- en offline, waarbij de mobiele telefoon de toegangssleutel vormt tot deze nieuwe wereld. Ondernemers die met eigen ogen willen zien waar dat allemaal toe kan leiden, kunnen terecht in de Future Store Arnhem. Alles wat online al volstrekt normaal is, is hier in een fysieke omgeving samengebracht.

Nieuwe businessmodellen

Via ruim zeventig innovaties kunnen ondernemers daardoor zelf zien en beleven wat de integratie van de online en offline wereld voor hen kan betekenen. ‘Daarmee is Future Store Arnhem een soort opleidings- en kenniscentrum’, aldus Zwijnenburg.

“Een fysieke locatie waar ondernemers volop inspiratie krijgen om te gaan digitaliseren. En dat op basis van innovaties die al bestaan, werken en online zijn.”

Hij wijst op paraplu’s bij de ingang van de Future Store. ‘Die hebben een digitaal prijskaartje dat is gekoppeld aan Buienradar.nl. De prijs van de paraplu is daardoor afhankelijk van het weer. Als het droog is, zijn de paraplu’s goedkoper dan wanneer het regent. Een businessmodel dat in de online wereld al veel voorkomt.’

Achteraf online afrekenen

En dat is nog maar één van de vele innovaties in Arnhem. Het begint al met een artificiële intelligentie-camera (AI) die de bezoeker bij binnenkomst filmt. ‘De camera kan zien of je man of vrouw bent, tot welke leeftijdsklasse je behoort en hoe je gemoedstoestand is. En het kan nog een stap verder: door de camera te koppelen aan indentificatiediensten, zou een klant in de winkel kunnen rondlopen en meenemen wat deze wil. Betaling gaat dan online achteraf. Natuurlijk loop je daarmee ook tegen privacywetgeving aan, maar daar gaat het hier niet om. Er is een verschil tussen wat er kan en wat je wil. Future Store Arnhem toont gewoon wat in de online wereld al gebeurt en in de fysieke omgeving ook zou kunnen.’

Oneindig voorraadbeheer

En dat biedt ondernemers veel kansen. Naast de dynamische pricing zoals met de paraplu’s wordt bijvoorbeeld het koppelen van oneindige voorraden aan locaties mogelijk. Maar ook: onbemande winkels waarin klanten zelf afrekenen, lampen in de paskamer die automatisch veranderen naar het type klant, het meten van de verblijfstijd van klanten of een slimme streepjescode om producten uniek en nauwkeurig te kunnen volgen. ‘Veel ondernemers hebben grote uitdagingen om écht klantgericht te werken. Zo weten ze pas wie hun klant is als deze afrekent. Via online technieken kun je die kennis naar voren halen en zo veel beter inspelen op de wensen van de bezoekende klant.’

Realtime aanpassingen mogelijk

Alle techniek in Future Store Arnhem draait op de VertilinQ-software van Rabobank-partner Pagewize. ‘Het is een geheel cloudbased platform waarin alle activiteiten op het gebied van b2b én b2c zowel online als offline naadloos worden aangestuurd. Het is daarmee ideaal voor groothandels, logistieke dienstverleners, retailers, producenten en merken. Elke partij in deze waardeketen kan tegenwoordig rechtstreeks de consument bereiken. Dankzij deze software wordt elke mutatie op het gebied van een transactie of klant realtime aangepast, zowel in de webshop als de fysieke winkel. Dat is bijvoorbeeld voor voorraadbeheer essentieel.’

Innovaties zijn zichtbaar en toepasbaar

In het eerste openingsjaar van Future Store Arnhem hoopten de initiatiefnemers op zo’n dertig tot vijftig bezoekers. ‘Dat werden er uiteindelijk vijftienhonderd’, lacht Zwijnenburg. ‘Dat enorme succes laat de meerwaarde hiervan zien voor ondernemers. Digitalisering en de naadloze integratie van on- en offline worden hier minder abstract. De innovaties zijn zichtbaar en bruikbaar en de mogelijke businessmodellen die daaruit ontstaan zijn hier uitgewerkt. Rabobank heeft ook als doel om ondernemingen in Nederland te ondersteunen bij een verdere digitalisering om daarmee ook in de toekomst relevant te kunnen zijn. Daarom ondersteunen we Future Store Arnhem en roepen we ondernemers op om hier een kijkje in hun eigen toekomst te komen nemen.’

Future Store in Arnhem

Wil je graag met 8-10 personen naar een inspiratie- en motivatie bijeenkomst in de Future Store in Arnhem en gebruikmaken van het exclusieve aanbod voor Rabobank-relaties?

Neem direct contact op via olaf.zwijnenburg@rabobank.nl of +31613764077.