Phone House draait op Rabo Smart Pay

Negen vestigingen van telecomwinkel Phone House – hoe hou je dan zicht op alle geldstromen? Voor eigenaar Walter Heijn is het antwoord sinds kort eenvoudig. ‘Eén klik op een winkel in het Rabo Smart Pay dashboard en ik heb een geweldig overzicht.’

Walter Heijn stuurt negen vestigingen van Phone House aan. ‘Het startte met één winkel in 2005. Dat was een franchisevestiging. De telecombranche was in die tijd booming – iedereen wilde een mobiel om te bellen en te sms’en. Ik huurde een winkelpand in Epe en verbouwde die volgens de huisstijl en het concept van Phone House. Ik nam wat personeel aan en zo ben ik begonnen. Al snel liep het hartstikke goed. De tijd zat mee en ondernemerschap zit me in het bloed.’

Van één naar twaalf

Na één jaar volgde dan ook al snel een winkel in Nunspeet, gevolgd door een derde vestiging in Drachten. Weer een aantal jaar later kreeg Heijn van Phone House de kans om meer winkels over te nemen. ’Op een gegeven moment had ik twaalf vestigingen onder me.’ Maar in 2016 keerde het tij. ‘Het ging niet goed met Phone House Nederland BV, met name de eigen vestigingen in de grote steden hadden het zwaar. De franchisewinkels in de randgebieden draaiden aardig door. Uiteindelijk ging Phone House Nederland BV in 2017 failliet. Ongeveer twintig franchise-ondernemers maakten vervolgens een herstart.’

Klant koesteren

De franchise-ondernemers richtten samen een coöperatie op. De naam Phone House mochten ze blijven gebruiken. In Tilburg startte een centraal hoofdkantoor dat alle vestigingen faciliteert en aanstuurt. Heijn: ‘We zijn helemaal opnieuw begonnen en dat ging al snel heel goed. Je klant koesteren en heel goede service bieden, dat is een belangrijke voorwaarde voor het succes. Ik heb wel van een aantal winkels afscheid genomen. Mijn doel is om uiteindelijk zo’n zeven tot acht goed draaiende vestigingen over te houden. Ik ben 58 – maar heb nog helemaal geen zin om ermee te stoppen voorlopig!’

“Die overstap is vlekkeloos verlopen. Alles is me door Rabobank uit handen genomen en het werd tot in de puntjes uitgelegd.”

In de lift

De winkels van Heijn liggen allemaal in de regio Zwolle – op één vestiging na, die ligt in Utrecht. ‘In totaal heb ik 24 medewerkers in dienst – en ik ben ontzettend hard op zoek naar goed personeel. We hebben wel last gehad van corona, maar de verkoopcijfers zitten alweer aardig in de lift. Uiteindelijk zie ik het dit jaar dan ook positief in.’

In één woord voortreffelijk

Met negen vestigingen is het soms lastig overzicht te houden over alle financiën. Daarom stapte Heijn over op Rabo Smart Pay. ‘Die overstap is vlekkeloos verlopen. Alles is me door Rabobank uit handen genomen en het werd tot in de puntjes uitgelegd. Ik wist eigenlijk heel weinig van Rabo Smart Pay, maar ik zou niet meer zonder willen. Het is een fantastisch systeem! Ik heb nu een veel beter inzicht. Ik hoef maar in het dashboard een winkel aan te klikken en ik zie wat er binnen komt. Ook heb ik korting op het aantal pintransacties, en dat is voor mij aantrekkelijk: zo’n tachtig procent van de klanten betaalt bij mij met pin. Binnenkort ga ik ook credictardtransacties toevoegen. Rabo Smart Pay voor mij in één woord? Voortreffelijk.’

Laat jij jouw klanten al digitaal afrekenen?

Met Rabo Smart Pay laat je jouw klanten altijd en overal eenvoudig betalen. Of dit nu op locatie, in één van je winkels, of in je webshop is. Ontdek wat Rabo Smart Pay voor jou kan betekenen.