Prestop ontzorgt ondernemers via interactieve oplossingen

Via interactieve oplossingen als bestelzuilen wil Prestop ondernemers zoveel mogelijk ontzorgen. Zo kunnen die zich volledig richten op waar ze goed in zijn. Om ook betalingen nóg makkelijker te maken, zorgt Prestop voor een koppeling met Rabo Smart Pay.

Interactieve oplossingen bieden

‘Prestop bestaat al sinds 1993’, vertelt directeur Alexander Aelberts. ‘Maar de laatste jaren richten we ons geheel op het ontwerpen, assembleren en installeren van interactieve oplossingen. Dat doen we voor onder andere de retail, luchtvaart, musea en overheden. Denk daarbij aan interactieve bestelzuilen voor winkels of horecagelegenheden. We willen opdrachtgevers – die zelf steeds minder specialistische IT-kennis in huis hebben – zoveel mogelijk ontzorgen. Bijvoorbeeld door ook mee te denken over beheer en veiligheid.’

Zo min mogelijk support nodig

‘Eén van onze doelstellingen is dat klanten zo weinig mogelijk support nodig hebben’, vervolgt Aelberts. ‘Prestop heeft daarvoor alle benodigde disciplines in huis. Zoals eigen ontwerpers, UX-medewerkers, maar ook technici voor de installatie. We produceren bijvoorbeeld eigen touchscreens en monitors, mede omdat we weten dat dit de meest kwetsbare onderdelen van een bestelzuil zijn. Door die robuuster te ontwerpen en bouwen, zorgen we dat ze minder makkelijk stuk gaan. Bovendien hoeven we dan niet een hele kiosk te vervangen als er een reparatie nodig is, maar kunnen we eenvoudig en snel een nieuwe monitor of touchscreen plaatsen. Als er wél support nodig is, dan leveren we die via lokale, bij ons aangesloten bedrijven.’

Interactieve winkelpui en tafels

Daarnaast probeert Prestop klanten volgens Aelberts zoveel mogelijk een advies te geven dat past bij hun uitdagingen. ‘Bijvoorbeeld om niet te kiezen voor een bestelzuil als er te weinig ruimte is in een winkel, maar dan juist in te zetten op een interactieve winkelpui. Daarop kunnen consumenten met hun mobiel een QR-code scannen om een product te bestellen. Ook interactieve tafels of schermen die geïntegreerd kunnen worden in de wand behoren tot de mogelijkheden. De techniek achter deze interactieve toepassingen is in principe gelijk.’

Hogere klanttevredenheid

Klanten van Prestop zijn onder andere Prenatal, Tommy Hilfiger, Schiphol, de ANWB en vestigingen van Domino’s Pizza in Nederland, Duitsland, België en Denemarken. ‘Voor hun medewerkers zijn onze oplossingen heel handig. Zo zit er een scanner in onze bestelzuilen, waarmee medewerkers aanvullende informatie kunnen oproepen en vervolgens delen met de klant. Dat verhoogt natuurlijk de klanttevredenheid. Maar we zien ook dat door onze oplossingen de medewerkerstevredenheid in de lift zit. Want zijn vergroten hun productkennis, wat hun werk leuker maakt.’

Bestelzuil in driehoeksvorm

De ontwikkelingen op interactief gebied gaan razendsnel en Prestop blijft dan ook innoveren, aldus Aelberts. ‘Wij zijn geen volger – en daardoor ook zo aantrekkelijk voor bedrijven. Zo ontwikkelden we al een bestelzuil in driehoeksvorm met ook drie schermen erin. Zo kunnen winkels meer schermen per vierkante meter kwijt. Ook kijken we steeds meer naar de internationale markt. In Duitsland hebben we in 2020 al duizend zuilen geplaatst en daar liggen voor ons nog veel meer mogelijkheden.’

45 procent meer omzet

Met Rabobank ging Prestop een samenwerking aan om klanten te ondersteunen bij betalingen. ‘We kunnen Rabo Smart Pay integreren in onze bestelzuilen. Dat hebben we bijvoorbeeld net gedaan voor een ondernemer met een foodtruck. Binnen twee weken hadden we voor hem een oplossing. We werkten hiervoor samen met Jamezz dat de software leverde met daarin een koppeling naar Rabo Smart Pay. Dankzij de koppeling kunnen zijn klanten bestellen én afrekenen via de zuil. Daarbij hebben klanten de keuze uit pinnen of contactloos betalen. Deze ondernemer kan zich nu volledig richten op het maken de broodjes. En profiteert ook nog eens van upsell, doordat mensen vaker een extra drankje erbij bestellen. Dat levert hem 45 procent meer omzet op! De samenwerking met Rabobank past dan ook helemaal in onze doelstelling om ondernemers te ontzorgen.’