Retailer: vergeet je betaalstrategie niet
De coronacrisis zorgt binnen retail voor een versnelling van eerder ingezette trends. De succesvolle retailer van nu zet in op de juiste kanalen om klanten te bedienen en houdt daarover een goed overzicht. Maar bovenal is een uitgekiende betaalstrategie essentieel.
Veranderend koopgedrag
Er zijn al enkele jaren diverse verschuivingen zichtbaar binnen de retail – ook al voordat er sprake was van een coronacrisis. ‘Dat heeft natuurlijk voornamelijk te maken met het veranderende koopgedrag van klanten’, zegt Jasper Goeman, Area Lead Sales & Alliances bij Rabobank en met jarenlange ervaring binnen internationale payment-wereld. ‘Door de coronacrisis namen die veranderingen een grotere vlucht en zie je dat de winnaars van vandaag op alle kanalen aanwezig zijn, van fysieke winkel tot online.’ Daarom is het voor retailers volgens hem belangrijker dan ooit om na te denken over traffic naar het juiste kanaal én een goede ‘paymentstrategie’. Goeman geeft retailers drie tips.
1. Zorg voor traffic naar het juiste kanaal
Er zijn verschillende soorten consumenten, elk met hun eigen koopgedrag en -wensen. Goeman: ‘Zo is er aan de ene kant de vergrijzing, met consumenten die langer trouw blijven aan de wijze waarop ze producten aanschaffen. Maar je ziet ook de opkomst van nieuwe kopersgroepen, die vooral online winkelen en kiezen voor gemak en tijdsbesparing. De retailer van de toekomst moet dus op meerdere kanalen aanwezig zijn. En of je nou verkoopt vanuit een winkelstraat, je eigen online kanalen of via marketplaces, de vraag is en blijft: hoe genereer ik zoveel mogelijk traffic? Van aanbiedingen in print media, reclame op radio of tv tot advertenties op Google of Facebook. Maak afhankelijk van je klantgroep de keuze hoe je de meeste mensen in je winkel of op je online platform kunt krijgen.’
2. Kies voor de beste paymentstrategie
Uiteindelijk eindigen klanten – als het goed is – bij je toonbank of betaalpagina om af te rekenen. ‘Dit is soms nog onderbelicht, maar het is belangrijk om hier net zo goed over na te denken als over de rest van je winkel’, benadrukt Goeman. ‘Klanten willen herkenbaarheid en gemak als het gaat om betalen. Dus moet je hen de zogenoemde preffered payment methods aanbieden: betaalmogelijkheden waarmee ze vertrouwd zijn.’
“Zo’n 98% van de consumenten in Nederland betaalt het liefste via banktransfer (iDEAL), met hun creditcard (Visa, Mastercard, AMEX), via hun mobile wallet (PayPal, Apple Pay) of achteraf betalen (After pay of Klarna).”
‘Zorg dus voor een betaalprovider die dit allemaal ondersteunt en die je op dit gebied ontzorgt, anders loop je omzet mis.’
Veel retailers hebben bovendien verschillende betaalproviders voor hun fysieke winkels en hun online kanalen. Hierdoor krijgen ze volgens Goeman te maken met meerdere contracten, rapportages, kasstromen, integraties, service level agreements (SLA’s) en helpdesks. ‘Het slimme alternatief is één betaalprovider die afrekenen ondersteunt via zowel de toonbank als via een online betaalpagina.’
3. Houd goed overzicht over je betaalstromen
Tot slot is het essentieel om als retailer goed overzicht te hebben over je betaalstromen – zeker als je op meerdere kanalen actief bent. Goeman: ‘Kies daarom voor een online kassasysteem met een dashboard waarop je de inkomsten via al je kanalen in één oogopslag kunt zien. Zo kun je de dagomzet in de gaten houden, maar desgewenst ook overboeken naar diverse rekeningen. Ook kun je via zo’n dashboard eenvoudig nieuwe betaalmethodes toevoegen, bijvoorbeeld als je meer drukte verwacht in een fysieke winkel. Dit bespaart je een hoop tijd.’