Tap to Pay bij De Smid Reparatie: ‘Monteurs hoeven minder mee te sjouwen’
Van gereedschapskoffer tot onderdelen: monteurs van De Smid Reparatie tillen flink wat mee als ze aan huis witgoedapparaten komen repareren. Daarom is het extra handig dat afrekenen gewoon kan met tablet of telefoon, via Tap to pay. Algemeen directeur Gert van Beek legt uit hoe.
Niet om werk verlegen
‘Veel mensen kennen waarschijnlijk elektronicaketen De Harense Smid nog wel. In 2015 werden de winkels daarvan verkocht aan een ander groot bedrijf voor consumentenelektronica: BCC. De technische dienst van De Harense Smid was geen onderdeel van deze verkoop, en daarmee zijn de oprichter en ik verdergegaan onder de noemer De Smid Reparatie. Sinds 2016 richten wij ons op reparatie van witgoed aan huis. Van wasmachines tot drogers, vaatwassers, kookplaten, afzuigerinstallaties en koelkasten. Als je bedenkt dat een Nederlands huishouden al gauw zo’n zes witgoedapparaten heeft, dan kun je je voorstellen dat we niet per se om werk verlegen zitten. Bovendien is het een uitstervend vak. Jongeren worden tegenwoordig opgeleid voor een baan in de IT of montage van zonnepanelen. Veel werk komt via de witgoedfabrikanten zelf. Zij besteden de reparatie geheel of gedeeltelijk uit aan bedrijven als het onze. We bedienen de meeste grote merken. Met onze 60 medewerkers, waaronder 38 monteurs, zijn we één van de grotere reparatiebedrijven van het land. Dagelijks voeren we tussen de 150 en 200 reparaties uit.’
Soms nog een machtiging uitschrijven
‘We zijn eigenlijk een heel duurzaam bedrijf. We verlengen de levensverwachting van witgoedapparaten. En we kunnen bij wijze van spreken in één straat klanten met meerdere merken witgoed uit de brand helpen. Wij doen reparaties die zowel binnen als buiten de reparatie vallen. Als een apparaat nog onder de garantie valt, hoeven mensen uiteraard niet te betalen. En anders vragen we klanten contant of via pin af te rekenen voor de reparatie.
“Betalen met Tap to Pay gaat supersnel en is het erg handig voor de monteurs onderweg, zo hoeven zij minder mee te sjouwen.”
Voor pinnen gebruikten we eerder Rabo SmartPin. Dat ging goed, maar de bijbehorende kastjes gingen nog wel eens kapot. Bovendien moeten de monteurs ook al een gereedschapskist, onderdelen en tablet meesjouwen. Dus toen Tap to Pay kwam, zijn we snel overgestapt. Het afrekenen via tablet of telefoon werkt goed. Wel zijn er nog wel wat mensen die nog niet contactloos kunnen afrekenen. In dat geval moeten we helaas nog een machtiging schrijven. Maar we gaan ervan uit dat hun aantal steeds meer zal afnemen. Verder gaat het supersnel en is het erg handig voor de monteurs onderweg.’
Ook Tap to Pay gebruiken voor jouw betalingen?
Met Tap to Pay en de Rabo SmartPin app laat je klanten nu nog makkelijker en sneller afrekenen, direct via je eigen smartphone. Geen gedoe meer met losse pinapparaten.