Tap to Pay bij RataPlan: ‘Gebruiksvriendelijk voor iedereen’
Ruim veertig jaar oud en hipper dan ooit. De 37 locaties van kringloopwinkel RataPlan hebben aan klandizie geen gebrek. En zelfs een stroom- of internetstoring staat afrekenen niet in de weg, dankzij Tap to Pay. Hiermee kun je laten betalen via de smartphone. Financieel Directeur Robert Bos legt uit.
Een einde aan verspilling
‘RataPlan startte in 1982 als schillenproject. Vrijwilligers haalden aardappelschillen op voor veevoer. Zo wilden ze een einde maken aan verspilling. Later ontwikkelde RataPlan zich tot kringloopwinkel. En in 2024 tellen we maar liefst 34 locaties. Wel is onze doelstelling om verspilling tegen te gaan onveranderd gebleven. Dat doen we nu door producten een zo lang mogelijke levensduur te geven. Daarnaast willen we werk bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo hopen we hen weer klaar te stomen voor het reguliere arbeidsproces. Bij onze vestigingen werken in totaal zo’n dertienhonderd mensen. Hoewel we al veertig jaar bestaan, zijn we hipper dan ooit. Kwamen vroeger vooral mensen met een kleine beurs naar RataPlan, inmiddels speurt ook veel jeugd naar schatten in de schappen. Vooral tweedehandskleding is populair.’
“Tap to Pay is zeer gebruiksvriendelijk. Je voert het bedrag in en de klant kan afrekenen door hun pinpas of eigen toestel bij de smartphone te houden. Eenvoudig voor iedereen!”
Spijkerbroek wordt isolatiemateriaal
‘RataPlan is een stichting zonder winstoogmerk. Daardoor kunnen we het geld dat we verdienen grotendeels steken in nieuwe projecten die in het teken staan van onze doelstelling. Zoals de Recyclefabriek, waar we de textiel sorteren. We kijken hier welke kledingstukken we zelf kunnen verkopen in onze winkels. Wat daarvoor niet geschikt is, vindt een tweede leven via een ander kanaal. De reststromen die onverkoopbaar zijn, gaan naar de industrie. Oude spijkerbroeken veranderen daar bijvoorbeeld in isolatiemateriaal en katoen krijgt een nieuw leven als poetsdoek. De Recyclefabriek helpt om onze winkels te bevoorraden, schept extra werkgelegenheid en zorgt voor minder verspilling. Dat past mooi bij ons streven om in 2030 geen restafval meer te hebben in onze winkels.’
Ook betalen bij storing
‘RataPlan is een sterk groeiende organisatie. Een goede bank is daarin essentieel. Ontwikkelingen als online betalen zijn voor ons handig om onze processen eenvoudiger te maken. Zo kunnen wij nieuwe filialen makkelijk koppelen aan Rabo Smart Pay. We gebruiken via Rabobank ook pinapparaten die zijn gekoppeld aan dit kassasysteem. Om in te spelen op bijvoorbeeld een stroom- of internetstoring hielden we altijd Rabo SmartPin achter de hand. Dat werkte goed, maar de benodigde kaartlezers waren niet altijd up to date als we ze een tijdje niet gebruikten. Dan staat bij ons het proces stil – want steeds meer klanten willen digitaal afrekenen. Daarom gebruiken we nu Tap to Pay. Het enige wat we nodig hebben is onze smartphone en de app. Dit maakt ons ook niet meer afhankelijk van updates op de kaartlezers. Tap to Pay is bovendien zeer gebruiksvriendelijk. Je voert het bedrag in en de klant kan afrekenen door hun pinpas of eigen toestel bij de smartphone te houden. Eenvoudig voor iedereen!’
Ook Tap to Pay gebruiken in jouw bedrijf?
Met Tap to Pay en de Rabo SmartPin app laat je klanten nu nog makkelijker en sneller afrekenen, direct via je eigen smartphone. Geen gedoe meer met losse betaalterminals. Maak van jouw smartphone ook een pinapparaat.