Tikken, tappen, feesten: Tap to Pay op Paaspop
Duizenden festivalgangers bezochten in het eerste weekend april Paaspop, de traditionele opening van het festivalseizoen. Voor Fietsenrekhuren.com een spannend moment: de bezoekers konden voor het eerst betalen via Tap to Pay voor het veilig stallen van hun tweewieler. Dit is wat er gebeurde.
Spanning bij de poortjes
Uitgelaten komen de eerste festivalgangers bepakt en bezakt aan bij het festivalterrein. Bij de poortjes naar de fietsenstalling staan zestien medewerkers klaar om alle bezoekers zo snel mogelijk te laten betalen voor het parkeren van hun fiets. Vlak voor de eerste concerten op vrijdag beginnen wil een groot aantal bezoekers tegelijk het terrein op. Henk van der Zouwen kijkt van een afstandje met spanning toe. Dit jaar zet zijn bedrijf Fietsenrekhuren.com voor het eerst Tap to Pay in om bezoekers te laten betalen. Mensen kunnen afrekenen door hun mobiel of bankpas tegen de smartphone van de medewerker te houden.
Daverend succes
‘Ik heb er een paar nachten eerder slecht van geslapen’, bekent hij. ‘We hadden geen back-up voor het geval het mis zou gaan. Een dag voor het festival hielden we een generale repetitie en daar zagen we dat het goed ging. Daardoor ben ik wat meer gerustgesteld, hoewel het spannend blijft.’ Maar een paar dagen na Paaspop blijkt zijn eerdere nervositeit ongegrond. ‘
“We hebben ruim 13.000 betaaltransacties gedaan via Tap to Pay. Zonder problemen en het ging razendsnel. Bezoekers reageerden positief verrast op deze toch relatief nieuwe betaalmogelijkheid.”
De glimlach zit nog steeds op mijn gezicht. Het was een daverend succes’, zegt Henk. ‘We hebben ruim dertienduizend betaaltransacties gedaan via Tap to Pay. Zonder problemen en het ging razendsnel. Bezoekers reageerden positief verrast op deze toch relatief nieuwe betaalmogelijkheid.’
Vijftien evenementen tegelijk
Henk nam het bedrijf vier jaar geleden over omdat hij grote toekomstmogelijkheden zag. In die jaren verdriedubbelde het bedrijf het aantal fietsparkleerplekken van 25 duizend naar 80 duizend. ‘Sommige weekenden bedienen we wel vijftien evenementen tegelijk’, zegt hij enthousiast. ‘Van de Zwarte Cross tot de Nijmeegse Vierdaagse of de Formule 1.’ Ongeveer 9 mensen zijn vast in dienst bij Fietsenrekhuren.com. ‘Maar tijdens Paaspop zijn er zo’n 36 mensen aan de slag. Het is echt seizoenswerk. Na de zomer gaat het vooral om kerstmarkten en sinterklaasintochten. Het hoogtepunt zijn toch wel de festivals. Daarnaast worden we gevonden door bijvoorbeeld aannemers die een station restaureren of kustgemeenten waar we al in het voorjaar fietsenstallingen plaatsen.’
Efficiënt, goedkoop en snel
Terug naar het betalen voor de fietsenstalling. ‘Veel bezoekers vinden 20 euro voor het parkeren van hun auto vaak geen probleem, maar voor hun fiets is elke euro te veel. Dat is voor ons en organisatoren een extra reden om te zoeken naar een manier om dit zo efficiënt, snel en goedkoop mogelijk te doen. Want het gaat om heel veel kleine betalingen tegelijk. Er zijn verschillende partijen die hiervoor oplossingen bieden, alleen daarbij krijgen we dan pas na een paar weken het geld op onze rekening. Twee jaar geleden startten we daarom met QR-codes via Rabobank. Het scannen daarvan kost wat meer tijd en de transactiekosten hiervan waren relatief duur voor de kleine bedragen die we in rekening brengen. Toen zag ik dat je de smartphone ook kan gebruiken als betaalapparaat via Tap to Pay bij Rabobank. Ideaal – en het geld staat ook nog eens de volgende dag op de rekening.’
Meerdere rollen
Fietsenrekhuren.com schafte speciaal twee nieuwe smartphones aan voor de betalingen. Henk: ‘Voor de rest werken we met de smartphones van de collega’s zelf, die daarvoor de app hebben gedownload. Het voordeel van Tap to Pay via Rabobank is dat je verschillende rollen kunt aanmaken. Zoals een beheerder, een shopmedewerker en een kassamedewerker. Bij andere systemen was iedereen hoofdgebruiker en moest je allemaal aparte accounts aanmaken.’ Na Paaspop heeft Fietsenrekhuren.com volgens Henk alweer drie andere concrete aanvragen om Tap to Pay in te zetten. ‘Het gaat om een gemeente voor Koningsdag en een groot concert deze zomer. Wij zijn er in elk geval klaar voor, laat het festivalseizoen maar beginnen!’
Ook Tap to Pay op gebruiken in jouw bedrijf?
Met Tap to Pay en de Rabo SmartPin app laat je klanten nu nog makkelijker en sneller afrekenen, direct via je eigen smartphone. Geen gedoe meer met losse betaalterminals.