Zo werd Van der Kloet brood & banket weer toekomstbestendig
Eigenaar Jan Douwe Gerbranda kneedde Van der Kloet om tot een efficiëntere bakkerij. Lees welke drie ingrediënten daarvoor de basis zijn. ‘Ik ben enorm blij met het financiële overzicht dat Rabo Smart Pay mij biedt.’
Zorg voor een efficiënte bedrijfsvoering
Van der Kloet bestaat bijna een eeuw. Het bedrijf kreeg het financieel moeilijk nadat de vorige eigenaar een paar jaar terug plotseling overleed. Jan Douwe: ‘De familie vroeg mij toen het bedrijf te leiden. Na een saneringsronde stonden we er weer goed voor, maar corona bracht ons helaas weer terug bij af. De bakkerij moest enorm groeien om goed te kunnen renderen.’
Dat lukte. In de afgelopen vier jaar wist Van der Kloet de omzet te verdubbelen. ‘Doordat we veel automatiseren, kunnen we dat met hetzelfde aantal mensen opvangen. We hebben het bedrijf veel efficiënter en kostenbewuster ingericht. Dankzij een goede afspraak tussen het Bakkersgilde en Rabobank profiteren we bijvoorbeeld van een flinke korting op onze pintarieven. En aangezien 85 procent van de betalingen bij ons per pin gebeuren, is dat een aantrekkelijk voordeel. Inmiddels is het bedrijf toekomstbestendig en klaar voor verdere groei.’
Bedenk een slim verkoopconcept
Vanuit de centrale bakkerij in Franeker voorziet Van der Kloet de zes eigen winkels dagelijks van vers brood en gebak. ‘Maar tweederde van onze omzet halen we daarnaast van externe partijen’, aldus Jan Douwe. ‘We bevoorraden andere bakkerijen of supermarkten, zowel op het vasteland als op Vlieland, Ameland en Terschelling.’
Daarnaast levert Van der Kloet bijzondere producten als suikerbrood, oranjekoek en Friese Duimpjes aan zorglocaties en restaurants, of aan online supermarkt Crisp. ‘En binnenkort bevoorraden we alle 72 Poiesz-supermarkten in Noord-Nederland. Door deze slimme combinatie van leveren aan eigen winkels en aan derden is onze basis sterk en klaar voor de toekomst.’
“Ik ben enorm blij met het overzicht dat Rabo Smart Pay mij biedt. Het is een belangrijk ingrediënt voor een gezonde bedrijfsvoering.”
Houd goed inzicht en overzicht over alle betalingen
Met een centrale bakkerij, zes vestigingen, een webshop en thuisbezorging is het een uitdaging om goed inzicht en overzicht te hebben van alle betalingen. Jan Douwe: ‘Gelukkig werken we daarvoor met Rabo Smart Pay. Alle pinapparaten uit de winkels en de mobiele pinapparaten voor de bezorging zijn hierop aangesloten.’
Via het bijbehorende dashboard kan hij precies zien waar de geldstromen vandaan komen. ‘Vooral van de winkels is het handig om per locatie te zien hoeveel pintransacties er per uur zijn, zodat ik daar het personeelsbestand op kan afstemmen. Ik ben enorm blij met het overzicht dat Rabo Smart Pay mij biedt. Het is een belangrijk ingrediënt voor een gezonde bedrijfsvoering.’
Ook een gezonde bedrijfsvoering met Rabo Smart Pay?
Wil jij net als Van der Kloet precies zien precies zien waar de geldstromen vandaan komen? Ontdek wat Rabo Smart Pay voor jou kan betekenen om nóg slimmer te ondernemen.