Via braille weten of er betaald is
De brailleleesregel voor mensen met een visuele beperking werkt ook in combinatie met Rabo SmartPin. Dat ondervond Sander van Donk, die hoopt dat dit voor ondernemers de drempel verlaagt om blinde of slechtziende medewerkers in dienst te nemen.
“Ik koppelde mijn brailleleesregel aan Rabo SmartPin en kwam erachter dat dit prima werkte”
Een pinbetaling die onbedoeld en ongemerkt mislukt, waardoor je omzet misloopt. Dat kan elke ondernemer overkomen. Maar voor mensen met een visuele beperking is dat risico nog groter, zegt Sander. ‘Ik ben eigenaar van een zwemschool met horecazaak. Het is wel eens gebeurd dat een klant rond sluitingstijd nog snel een kop koffie wilde afrekenen. Achteraf bleek dat de betaling per ongeluk niet goed was afgerond. Maar omdat ik zelf blind ben, kon ik dat op het pinapparaat toen zelf niet zien.’
App biedt kansen
Sander snapt dat het voor leveranciers van pinapparaten lastig is om hier een oplossing voor te vinden. ‘Het zijn namelijk autonome apparaten die niet draaien op software. Maar op de markt kwam ik een keer in aanraking met Rabo SmartPin. Hierbij maak je van je smartphone een pinapparaat. Deze wordt bestuurd door een app, en daardoor zag ik mogelijkheden.’
Geen barrières meer
‘Handig voor ondernemers met een visuele beperking, zoals ik’, zegt Sander. ‘Maar belangrijker vind ik eigenlijk dat alle andere ondernemers nu nóg makkelijker iemand met een visuele beperking in dienst kunnen nemen. Een pinautomaat hoeft geen barrière meer te vormen om een blinde of slechtziende medewerker financiële transacties te laten doen. Door hiervoor Rabo SmartPin te gebruiken, krijgen medewerkers of stagiairs meer kans om volwaardig mee te draaien in een bedrijf.’
Betaling in braille
Veel mensen met een visuele beperking maken gebruik van een zogenoemde brailleleesregel. Dit apparaat kan worden aangesloten op een computer of mobiele telefoon. En zet de tekst op het scherm vervolgens om in spraak of braille. Sander: ‘Ik koppelde mijn brailleleesregel aan Rabo SmartPin en kwam erachter dat dit prima werkte. Zo kan ik via braille voelen of een transactie is geslaagd. Ideaal natuurlijk. Want een keer de betaling voor een kop koffie missen, is niet zo’n ramp. Maar bij een zwemkaart van 100 euro tikt het wel echt aan.’