Zo brengt Pantry voedselhervorming echt dichtbij
In Wilp staat de Pantry. In deze winkel kunnen mensen lokale producten kopen van producenten uit de buurt. Lukas Lagerweij vertelt hoe dit nu nog kleinschalige initiatief de wereld van voedselvoorziening op z’n kop kan zetten. Ook op het gebied van betalen.
1 Meerwaarde bieden voor lokale maatschappij
‘Appelmoes, eieren, kaas, groente, fruit en nog veel meer. De Pantry in Wilp, onder de rook van Deventer, staat vol lokale streekproducten. Ook vind je er brood van een bakkerij even verderop. Die is wegens personeelstekort op maandagen dicht en kan dan toch nog wat via ons verkopen. De winkel is nu ongeveer een jaar open en trok in die tijd zo’n achtduizend bezoekers. Voor de mensen in de buurt is het echt een enorme aanwinst, want er zijn hier maar weinig voorzieningen. Mede door het succes en de positieve reacties zijn we uitgebreid met een pilotvestiging van de Pantry op het treinstation Ede-Wageningen. We willen zien hoe ons concept werkt in een meer stedelijke omgeving en een station. Verder zijn we bezig met een uitbreiding van de Pantry naar een woon-zorgcomplex in Appingedam. De seniore bewoners kunnen straks boodschappen doen in de centrale hal van hun wooncomplex.’
2 Regie terugleggen bij de producenten
‘Een gesprek met een bevriende boer over hoe ons voedselsysteem anders ingericht kon worden. Dat vormde uiteindelijk de aanleiding voor de Pantry. Ik ben zelf industrieel productontwikkelaar en heb geen agrarische achtergrond. Maar ik heb respect voor de mensen die met passie en vakmanschap ons voedsel verbouwen. Veel boeren worstelen alleen met prijzen die erg onder druk staan. Vandaar dat we op het idee kwamen om boeren meer eigen regie te geven door hun producten rechtstreeks te verkopen in de eigen omgeving. De winkels van de Pantry zijn nog maar een eerste stap. Ik hoop dat dit het begin is van een hervorming van de retailsector op voedingsmiddelengebied. Want die moet echt eerlijker en eenvoudiger. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat de producenten zelf de prijs van hun product bepalen, zodat zij meer kunnen verdienen. Door meer Pantry’s op te zetten rondom dorpen en steden hopen we de komende jaren onze impact te kunnen vergroten.’
3 Alles digitaal maken – ook het kopen en afrekenen
‘We hebben het hele proces voor klanten digitaal gemaakt. Klanten van de Pantry moeten voor onze winkel eerst een app downloaden. Daarmee kunnen ze vervolgens de deur van de winkel openen via hun telefoon. Ze kunnen met de app ook vanuit de eigen huiskamer in de winkel kijken via zes camera’s die we op de producten hebben gericht. Zo kunnen ze zien of een bepaald product op voorraad is voordat ze naar de winkel komen. In de winkel kunnen klanten via de app hun mobiel veranderen in een handscanner door QR-codes te scannen die de producenten zelf op de producten hebben geplakt. Om af te rekenen klikken bezoekers op ‘Betalen’ in de app, waarna ze worden doorgeleid naar iDEAL. We merkten alleen dat sommige ouderen het lastig vinden om met hun mobiel te betalen. Daarom hebben we samen met Rabobank-partner QIOX een speciale pinterminal ontwikkeld, speciaal voor de Pantry. Die hangt aan de muur en daarmee kunnen mensen ook met hun pinpas betalen. Uiteindelijk willen we zo samen met Rabobank zorgen voor een cashless betaalomgeving.’
Ook overzicht over al je online betalingen met Rabo OnlineKassa?
Wil jij net als de Pantry klanten online laten betalen via iDEAL en een overzicht van al je betaalstromen in één dashboard? Met Rabo OnlineKassa ontvang je eenvoudig en snel betalingen in jouw webwinkel én houd je inzicht en overzicht via het bijbehorende dashboard.