Zwarte man met bril en wit overhemd aan het nadenken

Betere datakwaliteit levert Aevitae geld op

De eigen datakwaliteit verbeteren en interne processen beter stroomlijnen. Daarvoor zet verzekeringsspecialist Aevitae iDIN Signing en de IBAN-Naam Check van Rabo Identity Services in. ‘Hierdoor neemt de kans op vergissingen sterk af.’

Ondertekening van contracten

Aevitae neemt sinds begin 2021 iDIN Signing en Surepay af via Rabo Identity Services. Informatiemanager Raoul van Montfoort: ‘We zijn binnen Aevitae flink bezig met procesoptimalisatie. Een van de zaken die we willen verbeteren en digitaliseren is het traject rondom het ondertekenen van contracten. iDIN Signing helpt ons daarbij. Wanneer een klant nu een automatisch incassotraject afsluit, verleent diegene ons toestemming om het bedrag van zijn rekening te schrijven door een vinkje te plaatsen in ons systeem. Maar eigenlijk is dat niet helemaal rechtsgeldig. Via iDIN Signing wordt de klant straks via de eigen online bankieren-omgeving gevraagd om Aevitae toestemming te geven om automatisch een bedrag af te schrijven. Daarmee voldoen we aan de wettelijke eisen.’

Geld incasseren

Om daarnaast de eigen datakwaliteit met name rondom de financiële stromen naar een hoger niveau te brengen, zet Aevitae de IBAN- Naam Check van Surepay in. ‘We hebben bij Aevitae te maken met zowel incasso als excasso richting verzekerden’, verduidelijkt Van Montfoort.

“Voor ons is het daarvoor belangrijk dat we beschikken over de juiste IBAN-code én gebruikersnaam van mensen. Want als dat niet klopt kunnen we bijvoorbeeld geen geld incasseren.”

‘Daarom doen we vanaf nu bij nieuwe klanten de IBAN-Naam Check via Surepay. Hierdoor neemt de kans op fraude en vergissingen sterk af.’

Idealiter zou Aevitae het gehele klantenbestand willen checken op de juiste IBAN en naam, aldus Van Montfoort. ‘Zeker als we portefeuilles van andere verzekeraars overnemen krijgen we regelmatig een klantenbestand waarvan we niet precies weten wat de datakwaliteit is. Dat kan ons natuurlijk extra kosten opleveren. Maar helaas is het nu nog te kostbaar om alles in één keer te controleren. Vandaar dat we dit toepassen bij nieuwe klanten en wellicht periodiek via een oproep in de ‘Mijn Omgeving’ van Aevitae.’

Eenvoudig en veilig inloggen

Verzekeringsspecialist Aevitae maakt al sinds 2019 gebruik van iDIN van Rabo Identity Services om klanten veilig en eenvoudig te laten inloggen op hun portaal. Met succes: het aantal telefoontjes over inloggen daalde vrijwel onmiddellijk. ‘In onze sector is beveiliging en privacy ontzettend belangrijk’, vertelt Van Montfoort. ‘Daarvoor hebben we voor klanten een ‘Mijn Omgeving’ ontwikkeld. Hier kunnen klanten hun digitale polissen bekijken en wijzigen. Ook is er de mogelijkheid om online te declareren.’ Aevitae maakte het inloggen (met gebruikersnaam, wachtwoord en sms-verificatiecode) dankzij Rabo Identity services makkelijker, sneller en betrouwbaarder.