Drie voordelen van veilig onboarden in anderhalvemetereconomie

In de anderhalvemetereconomie moeten we fysiek contact zoveel mogelijk vermijden. Maar hoe kun je als ondernemer dan toch rechtsgeldig de identiteit controleren van iemand die een dienst of product wil afnemen? Rabo Identity Services biedt uitkomst.

Eenvoudig en zonder problemen

Nu al worden in onze huidige economie veel zaken online geregeld. Van het plaatsen van orders en het ondertekenen van offertes, tot het betalen voor producten en diensten. ‘Meestal gaat dat eenvoudig en zonder problemen’, zegt Carol Scholte, product owner van Rabo Identity Services bij Rabobank. ‘Maar het wordt anders bij bijvoorbeeld de aankoop van een woning, het bestellen van een nieuwe auto of het afsluiten van een contract met een energiemaatschappij. Dan gaat het om grotere bedragen en een hoger bedrijfsrisico. Ondernemers willen in dat geval zeker weten met wie ze zakendoen, of zijn dat zelfs wettelijk verplicht, en zoeken naar manieren om hun klanten rechtsgeldig te identificeren. Tegelijkertijd willen ze de klantrelatie niet verstoren en in de anderhalvemetereconomie online gemak blijven bieden. Vaak is dat een dilemma.’

De drie voordelen

Om ondernemers te ondersteunen, biedt Rabobank samen met het Europese techbedrijf Signicat het product Rabo Identity Services. Dat biedt ondernemers drie voordelen voor het veilig identificeren en onboarden van klanten:

1 Diverse identificatiediensten onder één dak

‘Met Rabo Identity Services profiteren ondernemers van uiteenlopende services voor het online inloggen, identificeren, ondertekenen van contracten en valideren van data’, aldus Scholte. Onder de paraplu van Rabo Identity Servies vallen verschillende diensten. Zoals identificeren en inloggen via iDIN, DigiD of Social ID. Met IBAN Naam Check kan een ondernemer controleren of een opgegeven naam overeenkomt met de naam bij een bankrekening.

2 Laagdrempelig en makkelijk voor klanten

Vooral wanneer ondernemers een positieve klantervaring willen bieden en tegelijkertijd geen concessies willen doen aan een veilige onboarding is Rabo Identity Services een uitkomst. ‘Neem het inloggen in een ‘mijn-omgeving’. Een gebruikersnaam en wachtwoord is fraudegevoelig en mensen zijn bovendien vaak hun wachtwoord kwijt. Via Rabo Identity Services kunnen klanten inloggen via iDIN. Dat biedt ondernemers hetzelfde veiligheidsniveau als inloggen voor internetbankieren. Voor klanten is het laagdrempelig en gemakkelijk.’

3 Tijdswinst en kostenbesparing voor ondernemers

Rabo Identity Services levert ondernemers in veel gevallen flinke tijdswinst op, en dus een kostenbesparing. Scholte: ‘Ze hoeven geen energie meer te steken in het identificeren van hun klanten en kunnen zich daardoor richten op datgene waar ze goed in zijn, oftewel ondernemen. Tot slot helpt Rabo Identity Services bedrijven te voldoen aan wet- en regelgeving als de AVG, doordat data kan worden gevalideerd.’

Profiteren van slimme oplossingen

‘Een ontmoeting was vaak de makkelijkste manier om iemands identiteit te controleren’, aldus Scholte. ‘Nu dat door corona moeilijker of onmogelijk is geworden, is Rabo Identity Services een goed en klantvriendelijk alternatief. Zaken die eerder heel stroperig verliepen, zoals het ondertekenen van documenten of identificeren van personen, gaan nu heel soepel. De online economie en de uitdagingen van vandaag vragen om slimme oplossingen voor ondernemers en hun klanten.’

Diverse bedrijven zetten Rabo Identity Services al succesvol in, zoals Aegon, BEEQUIP en Aevitae. In de anderhalvemetereconomie na de corona-uitbraak, is het ook voor andere bedrijven een kans om klanten te onboarden, zonder dat daarvoor fysiek contact nodig is.