iDIN helpt makelaars klanten online identificeren
Bedrijven die moeten voldoen aan wetgeving als de Wwft hebben hun handen vol aan de bijbehorende processen. ComplyNow helpt ze compliant te zijn. Een waterdichte klantidentificatie via iDIN van Rabo Identity Services is daarbij een belangrijke stap.
Een hoop werk
Bedrijven hebben de plicht om te voldoen aan wetgeving als de Wwft (voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme), Wft (Wet op het financieel toezicht), Wtt (Wet toezicht trustkantoren) en de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming). Daar komt voor deze ondernemingen vaak een hoop werk bij kijken. ComplyNow is een compliancebureau dat juridische dienstverlening biedt om bedrijven hierbij te ondersteunen. ‘Samen met brancheverenigingen als de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) kunnen we voor aangesloten bedrijven van begin tot eind regelen dat ze compliant zijn’, aldus Sanam Tewarie van ComplyNow.
Digitale klantonboarding
ComplyNow is vooral gespecialiseerd in het ontzorgen van ondernemingen rondom de Wwft – een wet waarmee vooral voor financieel dienstverleners te maken hebben. Denk aan makelaars-, accountant- en notariskantoren. Tewarie: ‘Speciaal voor deze bedrijven ontwikkelden we bijvoorbeeld een Wwft Check en online handboek. Daarnaast hebben we een speciale applicatie gebouwd, die inmiddels meer dan vierduizend gebruikers telt. Via deze applicatie kunnen bedrijven de klantonboarding volledig digitaal uitvoeren. Vergelijk het met een CRM-systeem, maar dan op compliancegebied.’
Extra geïnteresseerd
Voor de applicatie zocht ComplyNow ook een online identificatie- en verificatiemogelijkheid. ‘We kwamen daarvoor na een oriëntatie uit bij iDIN via Rabo Identity Services. Daarmee kunnen klanten zich via hun bankrekening identificeren, vergelijkbaar met betalingen via iDEAL. De NVM gaat in het eerste kwartaal van 2021 een pilot doen om cliënten via iDIN te identificeren voor hun onboarding.
“Mede door corona zijn aangesloten makelaars extra geïnteresseerd in een online identificatie van hun klanten.”
De bedoeling is dat klanten een flow doorlopen, waarna een volledig cliëntsysteem is ingericht en de makelaar compliant is.’
Handig en veilig
Op termijn moeten ook andere branches van de applicatie met iDIN voor identificatie gebruik kunnen maken. Tewarie: ‘Het is een handige methode en bovendien veel veiliger dan bijvoorbeeld het lezen van de MRZ-code van een paspoort, dat nu nog veel door bedrijven voor identificatie wordt gebruikt. We verwachten dan ook dat het gebruik van iDIN via onze applicatie flink gaat toenemen.’
Zo makkelijk mogelijk
‘We hebben iDIN van Rabo Identity Services via de beschikbare API ingebouwd in onze applicatie’, vervolgt Tewarie. ‘Dat ging erg soepel. We hebben er nog een aantal eigen links aan toegevoegd, zoals een PDF-reader en instructiefilmpjes voor de gebruiker. Onze kernwaarde is ‘Gemak door innovatie’. Dat komt goed overeen met deze service van Rabobank. Wij proberen het voor onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken om compliant te zijn. Rabobank biedt daarvoor de ideale ondersteuning via Rabo Identity Services.’