Met iDIN vinger aan de pols voor toegang medisch dossier
HealthBank biedt mensen de mogelijkheid om hun medische gegevens digitaal te beheren en desgewenst te delen met andere zorgverleners. Voor de identificatie van de gebruikers gebruikt HealthBank iDIN van Rabo Identity Services. ‘Patiënten houden de regie.’
Betrouwbaar opgeslagen en uitgewisseld
De overheid wil dat gezondheidsgegevens digitaal uitgewisseld kunnen worden tussen patiënt en zorgverleners. Stichting MedMij controleert of organisaties zich aan de regels houden en of medische gegevens betrouwbaar opgeslagen en uitgewisseld worden. Eén van de partijen die zich richten op het opslaan, ontsluiten en delen van patiëntgegevens is HealthBank. HealthBank is ontstaan uit Arts en Zorg, een organisatie van geïntegreerde eerstelijns gezondheidscentra waar verschillende zorgverleners als huisartsen, fysiotherapeuten, psychologische zorgverleners en apothekers nauw met elkaar samenwerken.
Ontsluiten van data
‘Arts en Zorg was met name door haar omvang een atypische speler in de markt’, zegt Dirk Louwers van HealthBank. ‘Daardoor ontwikkelden we, onder de naam gezond.nl, al eerder een eigen digitale omgeving voor het ontsluiten van de data uit onze aangesloten huisartsensystemen. Die omgeving koppelt nu ook als eerste aan de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) die wij volgens de eisen van MedMij in de markt zetten.’
Veilige opslag
Via de HealthBank van Arts en Zorg houden patiënten volledig de regie over al hun medische gegevens van bijvoorbeeld de huisarts, tandarts of apotheker. Dat betekent dat de patiënt bepaalt wie er toegang tot deze data heeft en wie er in het systeem mag schrijven. ‘Wij zijn de motor achter de veilige opslag van deze gegevens. Wij zorgen er bovendien voor dat deze gegevens zonder de expliciete toestemming van de patiënt niet te gebruiken zijn.’
Koppeling met Fitbit
Wel ziet Arts en Zorg in de toekomst diverse mogelijkheden om de HealthBank in te zetten voor het personaliseren en verbeteren van de zorg, onder andere door aanvullende diensten te koppelen.
“We denken bijvoorbeeld aan slimme apps waarvan patiënten gebruik kunnen maken. Zoals een koppeling met een Fitbit waardoor vitaliteitsdata toegevoegd kunnen worden. ”
Of de infrastructuur waardoor iemand via een veilige videoverbinding een consult kan voeren met bijvoorbeeld een medisch specialist.’
Next best thing
Arts en Zorg boog zich ook over het vraagstuk hoe gebruikers zich online kunnen identificeren om toegang te kunnen krijgen tot hun eigen data. Louwers: ‘DigiD lijkt daarvoor een logische en makkelijke oplossing. Maar volgens de regels mag je alleen van DigiD gebruik maken als je daartoe wettelijk verplicht bent. Dat is bij een PGO niet het geval. Dus zochten we verder en kwamen we al snel uit bij iDIN. Eigenlijk the next best thing na DigiD.’
Professionele partner
Volgens Louwers zijn de meeste mensen al vertrouwd met betaaldienst iDEAL, wat de drempel verlaagt om iDIN te gebruiken. ‘Bovendien heeft zo goed als elke Nederlander een bankrekening en is daarmee al gescreend door banken. Wij maken met iDIN gebruik van Rabo Identity Services. Het is prettig om met een professionele partner als Rabobank samen te werken. De bank heeft kennis van zaken als het gaat om het beheren van identiteitsgegevens en hoe we iDIN kunnen integreren met onze systemen.’