‘Onboarding horecapersoneel sneller met ID Check’
Horecaondernemers richten hun tijd en aandacht natuurlijk het liefste op hun bedrijf en gasten. Maar vaak gaat er ook veel tijd naar HR-zaken. Kolibrie ondersteunt ondernemers daarbij, mede via een soepele online onboarding via Rabo Identity Services.
Toekomstige ontwikkelingen
‘Kolibrie is sinds 1994 dé specialist op het gebied van payrolling, verloning en HRM-diensten’, vertelt directeur Jesse Zahn. ‘Ook bieden we coachingsessies of specialistische ondersteuning. Door continu te vernieuwen wil Kolibrie volgens haar inspelen op toekomstige ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. ‘Zo ontzorgen we nu én in de toekomst bedrijven op het gebied van personeelsbeheer.’
Kennispartner voor horeca
Het merendeel van de Kolibrie-relaties zijn horecaondernemer. Jesse: ‘Zij stonden de afgelopen jaren misschien wel voor de grootste uitdagingen uit hun carrière. Van corona en de maandenlange lockdowns tot het personeelstekort dat daarop volgde. Kolibrie ondersteunt hen als kennispartner, waardoor zij geen omkijken meer hebben naar bijvoorbeeld hun personeelsadministratie of het bijhouden van ingewikkelde wet- en regelgeving. Om de kosten laag te houden, bieden we veel digitale oplossingen.’
Onboarding tijdrovend
Ook voor het in dienst nemen van nieuwe (payroll)medewerkers biedt Kolibrie oplossingen voor de horeca. De onboarding van deze medewerkers was altijd tijdrovend, aldus Jesse. ‘Met name als het ging om het controleren van het ID van een nieuwe medewerker. Dat gebeurde handmatig. Jaarlijks gaat het om duizenden identiteitschecks. Dat kostte veel tijd. Daarvoor zochten we een slimme oplossing.’
Tijd- en kostenbesparing
‘Via onze contactpersoon bij Rabobank kwamen we in contact met Rabo Identity Services. Doordat onze softwarepartner Akyla een koppeling maakte tussen onze portal en de ID Check van Rabo Identity Services verloopt de identiteitscontrole nu digitaal. Onze relaties kunnen het proces ook zelf inrichten. Dat scheelt enorm veel tijd, die de horecaondernemer nu kan besteden in de keuken of op het terras. Daardoor is het gelijk ook een kostenbesparing.’
Minder drempels
Het merendeel van de digitale identiteitschecks gaat goed, een klein deel moet echter nog handmatig gebeuren, volgens Jesse. ‘Het gebeurt nog wel dat iemand een rijbewijs als identiteitskaart inscant, en die accepteert het systeem niet. Of de foto van het paspoort is in een te lage resolutie. Maar we verwachten dat dat soort drempels snel minder worden – mensen krijgen steeds betere camera’s op hun telefoon. Uiteindelijk is de identiteitscheck in de meeste gevallen nu veel sneller en eenvoudiger.’