‘Wij willen de digitale postbode van Europa worden’
Belangrijke documenten die aangetekend per post bezorgd worden. Dat moet in deze digitale samenleving toch makkelijker kunnen? Inderdaad: via Aangetekend Mailen vinden documenten rechtsgeldig en veilig online hun bestemming. De identificatie gaat via iDIN.
In een fietstas
In Nederland worden jaarlijks zo’n achttien miljoen zakelijke en particuliere aangetekende poststukken verstuurd. ‘Daarvoor sta je in de rij bij het postkantoor en betaal je ook nog eens een tientje aan kosten. Bovendien is het natuurlijk best gek dat we tegenwoordig bijna alles online doen, maar dat belangrijke documenten nog in een fietstas worden rondgebracht. Vanuit dat idee zijn we tien jaar geleden gestart met Aangetekend Mailen’, aldus medeoprichter en commercieel directeur Philip Voogt.
Niet meer naar postkantoor
Tien jaar geleden was het voor de ondernemers nog flink pionieren, vertelt hij. ‘We begonnen met een niet bestaande dienst, waarvan we toekomstig gebruikers de voordelen moesten laten zien. Dat is gelukt en inmiddels zijn we zeven jaar geleden uitgebreid naar de Belgische markt. Uiteindelijk is onze ambitie om dé digitale postbode van Europa te worden. Zowel met aangetekend mailen, maar ook met andere online diensten waarvoor mensen niet meer naar een postkantoor hoeven. Zoals digitaal ondertekenen of beveiligd mailen.’
Volledig betrouwbaar
Belangrijke voorwaarde om dit online in goede banen te leiden, is om te voldoen aan de Europese eIDAS-verordening. Voogt: ‘Aangetekend Mailen voldoet als enige en eerste Nederlandse organisatie volledig aan de Europese verordening rondom een elektronische aangetekende zending en staat met zeven andere Nederlandse organisaties op de EU Trusted List voor vertrouwensdiensten, waaronder twee ministeries. Dat betekent onder andere dat de ontvanger geïdentificeerd moet worden, er een technische codering is voor de inhoud van een mail en elke stap in het proces geregistreerd wordt.’
In vier stappen
Omdat Aangetekend Mailen naast de zakelijke markt nu ook de consumentenmarkt bedient, is het voor een betrouwbaar traject belangrijk dat duidelijk is wie er schuilgaat achter een e-mailadres.
“Als iemand met het e-mailadres donaldduck@gmail.com per aangetekende mail de huur opzegt, moet helder zijn welke persoon daarachter zit.”
‘Daarom zetten wij iDIN van Rabo Identity Services in om de afzender van een aangetekende mail te kunnen identificeren. Iemand vult via onze website een e-mailadres in, typt een bericht, stuurt een bijlage mee en wordt vervolgens gevraagd om zich online te identificeren. In vier simpele stappen kan iemand zo veilig een aangetekende mail versturen.’ Bedrijven kunnen via Rabobank ook zelf rechtstreeks zelf de API van Aangetekend Mailen gebruiken. Bijvoorbeeld om vanuit hun hun ERP-platform geautomatiseerd aangetekende mails te versturen.
Kant-en-klare documenten
Aangetekend Mailen is ook bezig met het ontwikkelen van kant-en-klare documenten die mensen aangetekend kunnen versturen. ‘Zoals opzeggingen van huurcontracten en abonnementen. Verhuurders kunnen standaard huurcontracten versturen en tegelijk de automatische incasso regelen. Er zijn heel veel mogelijkheden. We kunnen op deze manier alleen geen pakketjes versturen. Tenzij iemand een 3D-printer heeft natuurlijk.’
Jouw platform, mét de kracht van Rabo
Benieuwd wat Embedded Services kan toevoegen aan jouw platform?