Zijn de kosten van een zakelijke rekening aftrekbaar?
Voor veel ondernemers is een zakelijke rekening onmisbaar om privé en zakelijke financiën gescheiden te houden. Maar zijn de kosten van een zakelijke rekening eigenlijk aftrekbaar? Hieronder vind je de belangrijkste informatie.
1. Kosten van een zakelijke bankrekening zijn 100% aftrekbaar
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de kosten voor je zakelijke rekening zijn aftrekbaar van de belasting. Je betaalt hierover geen btw. De kosten voor je zakelijke rekening zijn volledig aftrekbaar bij de inkomstenbelasting, zonder btw.
De Belastingdienst ziet dit namelijk als een zakelijke uitgave.
Gebruik je een privérekening? Dan kan het lastiger zijn aan te tonen dat de bankkosten (gedeeltelijk) zakelijk zijn. Met een zakelijke rekening voorkom je dat.
Geen btw op bankkosten
Bankkosten zijn vrijgesteld van btw, dus je hoeft hier géén btw over te betalen: handig om te weten bij je btw-aangifte.
2. Breng je maandelijkse bankkosten in kaart
Vergeet niet om bankkosten als aftrekpost mee te nemen in je belastingaangifte. Het is een veelvoorkomende beginnersfout om deze over het hoofd te zien, vooral omdat de kosten vaak automatisch worden afgeschreven. Kijk je vooral naar inkomende bonnen en facturen? Ga ook eens door de afschrijvingen van je zakelijke rekening voor een volledig overzicht.
Direct je zakelijke rekening openen? Bij Rabobank regel je het in 5 minuten online.
3. Bankkosten opvoeren bij de inkomstenbelasting
Je bankkosten geef je op bij de jaarlijkse inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting (voor bv's) onder ‘winst uit onderneming’. Dit verlaagt je belastbare winst.
Let op: er zit geen btw op de kosten van je zakelijke rekening, dus voer deze niet op als voorbelasting bij de btw-aangifte.
De Rabo ZZP Rekening, ideaal voor zzp'ers
Betaal alleen voor wat je gebruikt, zonder vaste kosten.
4. Trek álle bankkosten af: van bankrekening tot pinautomaat
Naast je zakelijke rekening kunnen ook de kosten voor aanvullende producten, zoals een creditcard, pinautomaat of transactiekosten bij een online kassa, worden afgetrokken.
Let op: voor sommige extra diensten geldt wél btw, zoals de huur van een pinautomaat. Check je facturen goed en voer betaalde btw correct op bij de btw-aangifte.
5. Speciaal voor zzp’ers: de Rabo ZZP Rekening
Als zzp’er wil je kosten laag houden. De Rabo ZZP Rekening biedt hiervoor een oplossing, waarbij je per transactie een vast bedrag van € 0,39 betaalt. En heb je veel transacties omdat je bedrijf groeit? Dan kun je eenvoudig overstappen naar een standaard zakelijke rekening. 70% van de zzp’ers betaalt minder dan € 5,10 per maand. Je hoeft dus niet te betalen voor het gebruik van je betaalrekening, pinpas of online bankieren. Voor extra flexibiliteit: de Rabo ZZP Rekening is maandelijks opzegbaar.
Blijk je uiteindelijk erg veel transacties te hebben, bijvoorbeeld omdat je bedrijf groeit? Dan kun je makkelijk overstappen naar een standaard zakelijke rekening.
Ben je net gestart? Profiteer dan van Rabo Startersvoordeel. Met dit voordeel betalen startende zzp’ers het eerste half jaar géén transactiekosten. Zo houd je meer over voor je onderneming.