Vrouw kijkt op haar telefoon

Influencer worden, hoe werkt dat precies?

Er komen steeds meer influencers in Nederland. Maar wat is dat eigenlijk, een influencer? En hoe word je een influencer? Waaraan moet je voldoen? Hoe verdien je geld? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over influencer worden.

Wat is een influencer?

Sinds de komst van social media hebben we te maken met de term influencer. Maar wat is een influencer eigenlijk? Een influencer is iemand die bekendheid heeft via een social media platform zoals Instagram of Youtube.

Een influencer heeft veel volgers of fans via zijn of haar social media kanaal en kan daarmee een bepaalde invloed uitoefenen of impact maken op het leven van anderen. Denk bijvoorbeeld aan vloggers, bloggers, Youtubers, Instagrammers of TikTok-sterren.

Vroeger zag je grote sterren in reclamespots op televisie. Deze beroemdheden werden ingezet om bepaalde producten aantrekkelijker te maken voor het grote publiek.

Tegenwoordig hoef je niet per se je geld te verdienen met acteren om beroemd te worden. Je kunt ook bekendheid krijgen door influencer te worden. Bekende influencers in Nederland zijn bijvoorbeeld Anna Nooshin, Enzo Knol, Nienke Plas, Nikkie de Jager en Eloise van Oranje.

Hoe word je een influencer?

Om influencer te worden heb je eigenlijk twee dingen nodig: een goede internetverbinding en fans. Je kunt ervoor kiezen om foto’s te delen via Instagram of video’s te uploaden via je persoonlijke Youtube-account.

Het belangrijkste is dat mensen je aanwezigheid online leuk vinden en je willen volgen. Om influencer te worden, moet je een fanbase opbouwen. Dat kost tijd, creativiteit én doorzettingsvermogen. Influencer word je niet van de ene op de andere dag.

Heb je een passie voor een bepaald onderwerp en wil je graag je kennis delen met anderen? Bedenk dan welk kanaal of medium het beste bij je past. Wil je bijvoorbeeld een website beginnen, Youtube influencer worden of een podcast starten?

Kies een onderwerp waar je genoeg over te vertellen hebt en waar voldoende interesse voor is. Zonder fans ben je namelijk nergens als influencer. Populaire onderwerpen zijn bijvoorbeeld beauty, fashion, reizen, lifestyle, food, gaming of sport.

Illustratie van een bloempot met en plantje op een document

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingsplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld

Waaraan moet je voldoen?

Er is (nog) geen opleiding om influencer te worden. Het is een relatief nieuw begrip online. Je moet dus in de praktijk uitvinden wat het beste voor je werkt. Het is vooral belangrijk om genoeg volgers en fans aan te trekken met je online kanaal zodat je een groot bereik krijgt. Daarnaast is het belangrijk dat je een relatie opbouwt met je fans. Je wilt online vertrouwen uitstralen.

En je succes hangt af van de kwaliteit van je content. Creëer interessante verhalen, beelden of andere content zodat fans je willen blijven volgen. Hoe meer volgers je hebt, hoe groter je bereik. En daardoor kun je als influencer (meer) geld verdienen.

Hoeveel volgers je moet hebben om een beetje mee te tellen in de wereld van influencers? We hebben het voor je uitgezocht:

    Een mega-influencer heeft meer dan 100.000 volgers. Een gemiddelde influencer heeft tussen de 50.000 tot 100.000 volgers. Een kleine influencer heeft tussen de 5.000 tot 50.000 volgers.

Hoe verdien je geld als influencer?

Weet je steeds meer volgers te binden aan je kanaal? Dan vraag je je misschien af: hoe kun je geld verdienen als influencer? Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door middel van influencer marketing. In dat geval doet een bedrijf een beroep op je.

Je maakt reclame voor hun product of dienst waardoor de onderneming toegang krijgt tot een specifieke doelgroep: jouw volgers of fans.

Maar je kunt ook op andere manieren geld verdienen als influencer. Bijvoorbeeld door:

    Affiliate marketing via je blog of socialmedia-account. Reclamespotjes te verwerken in je videocontent op Youtube. Zelf producten op de markt te brengen en te verkopen via je kanaal. Een boek te schrijven over je succes als influencer en jezelf te verhuren als spreker op events.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing of influencer advertising is een manier om je bedrijf op de kaart te zetten door gebruik te maken van bekende influencers op social media. Deze mensen zet je in voor de producten of diensten die je graag wilt promoten als bedrijf. Op deze manier kun je, via de influencer, op een hele gerichte manier een specifieke doelgroep bereiken.

Influencer marketing kan erg aantrekkelijk zijn voor bedrijven en ondernemers. Je kunt namelijk op een effectieve manier je naamsbekendheid vergroten en je klantenkring uitbreiden.

Hoe werkt influencer marketing precies?

Het is eigenlijk heel simpel: het bedrijf zet een influencer in om een product te promoten. Dat kan bijvoorbeeld via een blogartikel, social media bericht, podcast of vlog. De influencer krijgt in ruil voor deze promotie geld of gratis toegang tot de producten of diensten van het bedrijf. Dat wordt ook wel een barterdeal genoemd.

Een illustratie van een persoon die surft op een betaalpas

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?