7 legendarische tv-reclames die je bijblijven
Een televisiecommercial is dé manier om een merk of nieuw product onder de aandacht te brengen. Humor, herkenbaarheid en ontroering doen het vaak goed bij de kijker. En als het om reclames gaat, kijken (inter)nationale organisaties niet op een euro meer of minder. Een overzicht van bekende reclames op tv die een plekje hebben veroverd in ons collectief geheugen. Met deze 7 reclames willen we je inspireren om ook aan de slag te gaan met op een pakkende reclame maken voor je eigen bedrijf:
KPN - Goeiemoggel (2007)
Ook met de smartphones van tegenwoordig levert de autocorrectiefunctie nog wel eens onbedoeld grappige situaties op. Maar circa tien jaar geleden, toen de meeste mensen nog berichten verstuurden met de T9-functie op hun telefoon, was sms'en een ware kunst.
Telecomprovider KPN speelde handig op deze ergernis in met de Goeiemoggel-campagne. Het spotje bleek een ware hit en KPN verdiende er datzelfde jaar een Gouden Loeki mee.
Apple - Get a Mac (2006)
Al sinds de oprichting van computergiganten Microsoft en Apple wordt er door gebruikers flink gediscussieerd over welk computersysteem beter is. Aanhangers lijken het maar moeilijk eens te worden: vaak terugkerende onderwerpen op internetfora zijn de pretentieuze gebruikers van de Mac, de onhandigheid van PC-computers, de hoge kosten van Apple-producten en de traagheid van Windows door het gebruik van virusscanners.
Apple lanceerde in 2006 de succesvolle Get a Mac-campagne, waarin het technische bedrijf openlijk de draak steekt met de ‘Windows vs Mac’-houding van voor- en tegenstanders. In de spotjes legt een suffe man van middelbare leeftijd (Windows) het steeds opnieuw moet af tegen een hippe jonge gast (Apple).
Rolo - Olifant (1996)
'Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet'. Waarschijnlijk weet je nu al over welke tv-reclame we het hier hebben. Voor het snoepmerk zijn meerdere commercials met deze slogan gemaakt.
Toch blijft het filmpje over een olifant die, na jaren geleden te zijn getreiterd door een bijzonder irritant jongetje, revanche neemt op de inmiddels volwassen man favoriet. De Rolo-commercial werd in 1996 bekroond met een Gouden Loeki.
Albert Heijn - Meneer van Dalen
Tien jaar lang stonden de tv-reclames van Albert Heijn in het teken van een sympathieke supermarktmanager die kortingen en speciale acties bij de kijker onder de aandacht bracht. Meneer van Dalen veroverde al snel de harten van het Nederlandse publiek.
Acteur Harry Piekema won in 2008 een oeuvreprijs voor zijn optredens in de reclamespotjes van de grootgrutter. Na 153 tv-commercials was het voor hem welletjes en zette hij er een punt achter. De laatste reclame uit deze serie, waarin ‘meneer Van Dalen’ afscheid neemt van de kijker, won in 2015 de Gouden Loeki.
Heineken - Biertje (2002)
Uit de koker van Heineken zijn door de jaren heen natuurlijk wel meerdere memorabele tv-reclames gekomen (eervolle vermelding voor de recentere walk in fridge-commercial), maar ook vooral deze commercial over de Oostenrijkse skileraar Rudi heeft de tand des tijds prima doorstaan. "Heeeeeeeeeeey… biertje?!" schalt ook nu nog veelvuldig door menig après-skibar.
Centraal Beheer - Museum (1995)
Centraal Beheer was jarenlang hofleverancier als het ging om humoristische reclamecampagnes. Wie er op YouTube naar zoekt, kan de een na de andere grappige spotjes voorbij zien komen. Een van de opvallendste tv-reclames in het kader van Even Apeldoorn bellen is het voodoofilmpje over Bill Clinton, de toenmalige president van Amerika.
Te zien is hoe een stuntelende museumbezoeker een Afrikaanse voodoopop van tafel stoot. Zijn verwoede pogingen om de schade te herstellen heeft ook directe gevolgen voor de president.
De tv-reclame was erg populair onder Nederlandse kijkers, terwijl het spotje op last van het Witte Huis relatief snel wel weer van de buis verdween. Het reclamebureau heeft nog persoonlijk ervoor gezorgd dat het Witte Huis de commercial te zien kreeg. Het spotje werd naar verluidt wel positief ontvangen, maar het verbod werd niet opgegeven.
Coca-Cola - Holidays are coming (1995)
Deze sfeervolle kerstreclames van Coca-Cola werden in de jaren '90 van half november tot eind december uitgezonden op televisie. Te zien is hoe een lange stoet rode vrachtwagens door een sneeuwlandschap en pittoreske dorpjes rijdt en bij het passeren de kerstverlichting in de wijde omgeving laat oplichten.
Het spotje is in 2022 al meer dan 5,6 miljoen keer bekeken op het YouTube-kanaal van Coca-Cola. De commercial, die wereldwijd werd uitgezonden, werd opgenomen in het Canadese Vancouver. Alleen al op elke vrachtwagen die je in het filmpje ziet zaten maar liefst 30.000 lampen.
Dat levert al genoeg sfeervolle beelden op, zou je denken, maar toch huurde Coca-Cola de makers van de Star Wars-films in om de verlichte wagens met special effects nog meer te laten schitteren. Het resultaat is een commercial die er twintig jaar later nog steeds voor kan zorgen dat je spontaan zin krijgt in kerst (en in cola natuurlijk).
Zelf aan de slag met marketing en reclames
Wil je zelf aan de slag met marketing en reclames? Je kunt op veel verschillende manieren je producten of diensten promoten om je doelgroep te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor social media, contentmarketing, een podcast starten, een nieuwsbrief versturen, SEO (zoekmachine optimalisatie) inzetten of een reclame maken.
Vind je het lastig om een goede keuze te maken voor de juiste marketingstrategie? Zet dan eerst je plannen op papier en begin met een marketingplan. Welk doel wil je precies bereiken? Wie is je doelgroep en met welke marketingstrategie kun je jouw doelgroep het beste bereiken?
Reclame maken voor jouw bedrijf
Wil je aan de slag met reclame maken? Ga dan op dezelfde manier aan de slag: begin met een plan en zet je plannen op papier. Stel concrete doelen voor jezelf vast. Wat wil je bereiken met je reclame? Nieuwe klanten aantrekken, een beter imago opbouwen of je doelgroep aansporen om een nieuw product te kopen?
Denk ook goed na over welke boodschap je wilt overbrengen en maak je boodschap zo concreet mogelijk. Wat wil je duidelijk maken? Maak tenslotte een keuze voor welke medium je kiest: tv, radio, social media, een advertentie in een krant of tijdschrift. Houd daarbij ook rekening met het beschikbare budget en welk medium veel gebruikt wordt door jouw doelgroep.