Een goede powerpointpresentatie maak je zo
Een ijzersterke presentatie bij een investeerder of klant, kan de start van je bedrijf een boost geven. Veel ondernemers vinden het lastig om hun verhaal goed over te brengen op het publiek. Deze tips zorgen ervoor dat jouw publiek aan je lippen hangt. Na het lezen van deze tips weet je alles over het geven van een goede powerpointpresentatie.
De voorbereiding van je presentatie
Een presentatie kan niet zonder een goede voorbereiding. Zorg ervoor dat je enkele dagen voor de grote dag de kern van je verhaal helder hebt, en datt je precies weet wat je gaat vertellen.
Deze opzet oefen je meerdere malen, bijvoorbeeld voor familieleden of vrienden. Ze kunnen waardevolle tips geven: welke stukken uit de presentatie duurden bijvoorbeeld te lang of juist te kort? Bleven ze constant aandachtig luisteren? En wat voor algemene indruk maak je in het middelpunt van de belangstelling?
Ook de technische zaken vragen de nodige aandacht. Zorg dat je vooraf weet hoe de ruimte eruitziet, waar de aansluitingen voor elektra zitten en hoe je de computer kunt koppelen aan een beamer of televisie. Zet de presentatie bij voorkeur in de cloud, zodat je er altijd toegang toe hebt.
Begin en eindig met een anekdote
Trap af met een leuke binnenkomer. Met een opvallende anekdote 'vang' je het publiek en zet je meteen de toon van je verhaal. Wanneer de toehoorders even de tijd hebben gehad om aan jou te wennen, dan pas ga je verder met het inhoudelijke deel van de presentatie.
Voorkom dat je presentatie uitgaat als een nachtkaars. Dit kun je bereiken door ook te eindigen met een anekdote. Met zo'n uitsmijter geef je de luisteraars iets mee om over na te denken. Verderop in het artikel lees je meer over hoe je op effectieve wijze een presentatie kunt afronden.
Vertel een compleet verhaal
Zorg ervoor dat je een logisch opgebouwd verhaal vertelt. Vergeet niet dat gemiddeld slechts 20% van je verhaal zal beklijven bij het horen van nieuwe informatie. Het is daarom geen overbodige luxe om belangrijke punten een aantal keer herhalen.
Een goede presentatie valt of staat met het managen van de verwachtingen van je publiek. Begin dus met een korte introductie en leg daarna kort uit waarover deze presentatie gaat: 'Straks ga ik het hebben over...'
Zo weet de luisteraar wat er gaat komen. Vervolgens vertel je het hele verhaal. Aan het einde van de presentatie vat je het geheel nogmaals kort samen.
(Werk niet eindeloos aan) De vorm
Hoewel je een presentatie altijd goed moet voorbereiden, hangt de kwaliteit meestal niet af van de opbouw van de slides.
Denk maar eens terug aan de beste sprekers die je hebt gezien tijdens bijvoorbeeld een TED Talk. Kun jij je nog precies herinneren hoe de slides op het grote scherm eruitzagen? Waarschijnlijk niet.
Zorg wel voor een verzorgde look & feel. Kies een eenvoudige opbouw van de slides en focus op het verhaal. Als tijdens je speech teveel gebeurt op het scherm, dan leidt dat af van je verhaal.
Hoeveelheid tekst
Laat de powerpointslides het verhaal ondersteunen, in plaats van andersom. Toehoorders moeten binnen één oogopslag begrijpen wat er op het scherm staat. Als het publiek steeds twee minuten nodig heeft om de tekst te lezen, dan ben je de aandacht kwijt.
Zorg ervoor dat de tekst op slides zoveel mogelijk wordt weergegeven in hetzelfde font en kleurtype. Kan het echt niet anders? Gebruik dan maximaal twee verschillende kleuren.
Zorg voor interactie
Betrek het publiek bij het verhaal. Hier zijn verschillende manieren voor. Zo kun je het publiek tussendoor een vraag stellen. Bij een onderdeel dat bij luisteraars mogelijk herkenning oproept, kun je dit controleren door dit te vragen.
Spreek je voor een grote groep? Zorg dan dat je een microfoon kunt laten rondgaan in de zaal. Wanneer iemand antwoord geeft op jouw vraag, interpreteer deze reactie dan zo positief mogelijk. Als 90% van het antwoord volslagen onzin is, ga dan in op de 10% die wél ergens op slaat.
Deze instelling, waarbij je het antwoord van een toehoorder nooit afkraakt, werkt bemoedigend voor andere mensen die ook graag iets wil zeggen.
Samenvatten, herhalen, uitsmijter
Het einde van een presentatie blijft vaak het meest hangen bij het publiek. Gebruik daarom eerst de kern van je boodschap om het verhaal nog even samen te vatten. Daarna volg je met een uitsmijter: een geweldige anekdote die ervoor zorgt dat je publiek met een glimlach de zaal uitloopt.
Zet een duidelijk punt achter je verhaal. Wanneer je de mogelijkheid wilt openhouden voor vragen, eindig dan met een zin als "Tot zover, zijn er nog vragen?".
Als daarvoor geen tijd is of wanneer je een vragenrondje liever vermijdt, dan kun je aangeven dat het verhaal klaar is en dat je bij de koffie, lunch of borrel beschikbaar bent voor het beantwoorden van vragen.
Meteen vertrekken is ook een optie, maar dan laat je jouw publiek mogelijk met vragen zitten en dat is niet de bedoeling van iemand die een presentatie geeft.
Alle valkuilen op een rij
In dit filmpje heeft komiek Don McMilliam de bekendste beginnersfouten op het gebied van presentaties op een rij gezet. Het is een hilarisch overzicht van klassieke blunders die jij tijdens jouw eerste presentaties, elevator pitches of speeches misschien liever kunt vermijden.