Zo stel je een marketingplan op
Wie wil je als klant? En wat wil die klant? Het zijn cruciale vragen voor een (startende) ondernemer. Een marketingplan helpt je doelgroep in kaart te brengen én te bereiken. Acht stappen om een effectief marketingplan te maken.
Wat is een marketingplan?
Als ondernemer is het belangrijk om je markt te (ver)kennen. Dat doe je door een marketingplan op te stellen. Hierin geef je antwoord op vragen als: wie wil ik als klant, waar heeft die behoefte aan en hoe ga ik die bereiken? Maar ook: wie zijn mijn concurrenten en hoe kan ik mij daarvan onderscheiden? Een marketingplan maakt vaak deel uit van een ondernemingsplan.
Waarom maak je een marketingplan?
Het doel van je marketingplan is je product of dienst en doelgroep bij elkaar brengen. Het helpt je om inzicht te krijgen in de sterktes, zwaktes en kansen van je onderneming en om je doelgroep (beter) te leren kennen. Heb je een goed doordacht marketingplan? Dan gaat je marketingbudget naar de juiste doelen. En groeit je onderneming op de manier die jij voor ogen hebt.
Wat staat er in een marketingplan?
Hoe stel je een marketingplan samen? Lees hier uit welke onderdelen een marketingplan bestaat.
Ondernemersplan
Een marketingplan is vaak onderdeel van een ondernemersplan. Daarin beschrijf je de bedrijfsvoering van je onderneming, terwijl het marketingplan zich richt op hoe je je product of dienst succesvol op de markt brengt. Lees hier meer over hoe je een ondernemersplan maakt.