Vrouw werkt aan haar webshop in haar woonkamer

Webshop maken: dit zijn de mogelijkheden

Wil je een webshop maken, dan kun je ervoor kiezen om een kant-en-klaar gehoste website te huren of de webwinkel naar eigen wens samen te stellen en op te bouwen. Er zijn verschillende open source systemen die je hiervoor kunt gebruiken. Wat zijn de mogelijkheden om een webshop te maken?

Webshop maken: twee opties

Afhankelijk van het budget en technische kennis zijn er twee goede opties voor een webshop maken:

    Een kant-en-klaar gehoste website Een op maat gemaakte website

Bij een kant-en-klare oplossing wordt een standaard Content Management Systeem (CMS) geleverd. Wie zelf de webshop bouwt of laat bouwen, kan een CMS naar eigen wens (laten) inrichten.

Rabobank

Content Management Systeem (CMS)

Een webshop beheer je door middel van een Content Management Systeem (CMS). Deze softwaretoepassing wordt ook wel de 'achterkant' van een website genoemd. CMS-systemen zijn er in alle soorten en maten, van betaald tot open source (hieronder gaan we in op de verschillen). Je kunt een CMS geheel naar eigen wens samenstellen.

Bedenk wel: hoe meer functies je wilt inbouwen, hoe duurder dit wordt. En hoe bewerkelijker het beheren van de webwinkel.

Kosteloze CMS-oplossing

In de meeste gevallen kun je als starter beginnen met een kosteloze CMS-oplossing. Er zijn verschillende open source systemen, waarvan de bekendste WordPress, Joomla en Drupal zijn. Dit geldt ook voor plugins, zoals social media-buttons. Deze systemen zijn gebruiksvriendelijk, zodat het bouwen van een webshop voor een beetje technisch persoon goed te doen is.

De uitbreiding van de basis van deze systemen kun je vervolgens zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Er zijn honderden templates, beter bekend als thema’s, vrij beschikbaar en er zijn daarnaast nog duizenden andere templates te koop.

Bedenk vooraf wel goed of je hier tijd en energie in wilt steken. Alle tijd die je investeert in de webshop maken, kun je niet besteden aan het daadwerkelijke ondernemen.

Kant-en-klare webshop

Wie direct wil beginnen met zijn webshop en geen ambitie of kennis heeft om de webwinkel zelf te bouwen, kan voor een bedrag tussen de € 10 en € 70 per maand een reeds ingerichte webshop huren.

Diverse aanbieders in Nederland bieden deze mogelijkheid aan, waaronder:

Hosting en behoud van de domeinnaam zijn daarbij inbegrepen en de webshop is geoptimaliseerd voor Google (zie verderop in dit artikel bij SEO).

Voordeel kant-en-klare webwinkel

Het voordeel van een kant-en-klare webwinkel is dat het niet duur is en je direct aan de slag kunt. Als je technische problemen hebt kun je terecht bij een helpdesk, het is inclusief een betaling- en voorraadsysteem en de software is gebruiksvriendelijk. Je hebt er daarnaast weinig technische kennis voor nodig. Ook bieden webshoppakketten vaak koppelingen met andere programma's, bijvoorbeeld voorraadbeheer, facturatie en betaaloplossingen.

Nadeel kant-en-klare webwinkel

Het nadeel is dat je het design niet geheel naar eigen smaak kunt inrichten en is daardoor minder onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.

Kern van het verhaal: het is makkelijk en relatief goedkoop om een webshop te beginnen, maar moeilijk om het vervolgens goed te blijven doen. Zorg ervoor dat jouw webshop een toegevoegde waarde heeft.

Kant-en-klare webwinkel via Rabobank

Rabobank biedt samen met Pagewize een slim webshoppakket aan. Daarmee bouw je zelf een gebruiksvriendelijke webshop, die makkelijk te beheren is. Deze webshop is gekoppeld aan Rabo OnlineKassa, je betaaloplossing is dus meteen geregeld. Met Rabo OnlineKassa voeg je betaalmethoden toe die jij wilt aanbieden en het geld van je bestellingen staat de volgende dag al op je rekening.

Rabobank

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Webshop op maat maken

Je kunt er dus ook voor kiezen om een webshop volledig op maat te (laten) maken. Daarbij zijn er twee opties:

Kosteloze webshop op maat

Hierbij heb je enige technische kennis nodig omdat je de webshop vanaf de start moet opbouwen. Voor een standaard webwinkel is een gratis CMS-oplossing vaak voldoende om een start te maken. Enkele voorbeelden zijn:

Het voordeel van het zelf opbouwen van een webshop is dat je dit volledig naar eigen wens kunt invullen. Het nadeel is dat dit soms extra kosten met zich meebrengt – niet iedere template is gratis. Bij een kant-en-klare oplossing zijn er geen verborgen kosten. Het voordeel van het zelf opbouwen van een webshop is dat je dit volledig naar eigen wens kunt invullen. Het nadeel is dat dit soms extra kosten met zich meebrengt – niet iedere template is gratis. Bij een kant-en-klare oplossing zijn er geen verborgen kosten.

Betaalde webshop op maat

Je besteedt het maken van de webshop uit aan een professionele webdesigner en laat het geheel naar eigen smaak inrichten. Je laat de kleuren op je huisstijl aanpassen en ook het CMS kan geheel naar wens worden ingericht.

De opstartkosten vallen op deze manier hoger uit, maar het levert een professionele en onderscheidende webshop op. Maak vooraf een ondernemingsplan waarin je de te verwachten kosten en de te verwachten klanten (opbrengsten) tegenover elkaar zet. Houd bij je financiële planning rekening met de terugverdientijd van de opstartkosten.

Let op: Je moet in alle gevallen nog wel zelf op zoek naar een webhostingbedrijf.

Webhosting webshop

Bij kant-en-klare software is de webhosting onderdeel van het gehuurde pakket, maar wanneer je de webwinkel zelf bouwt, moet je zelf de webhosting regelen.

Dit is een dienst die ruimte aanbiedt voor het opslaan van online informatie. Vergelijk het met een eigenaar van een kantoorpand die ruimte aan jou beschikbaar stelt.

Er zijn grote verschillen tussen de hostingproviders en dat geldt ook voor de tarieven, die uiteenlopen van zo’n € 10 per maand tot, afhankelijk van de hoeveelheid serverruimte die je nodig hebt, € 100 euro per maand.

Belangrijk aandachtspunt is om voldoende serverruimte te huren. Wanneer jouw webshop traag blijkt, raak je bezoekers kwijt. Zorg ervoor dat de webhost dagelijkse back-ups maakt en een goed bereikbare helpdesk heeft.

SEO voor je webshop

Het CMS is de achterkant van de site, de voorkant is jouw visitekaartje. Als dat op orde is (zie hierboven) nodigt dit bezoekers uit om rond te (blijven) kijken. De bezoekers moet je alleen nog wel naar je website krijgen en daarvoor is het belangrijk om goed vindbaar te zijn op internet.

Met Search Engine Optimization (SEO) zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt. Richt bijvoorbeeld je website zo in dat je relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep gebruikt. Je kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar zelf SEO toepassen is ook mogelijk.

Responsive webdesign

Bijna iedereen gebruikt tegenwoordig ook zijn smartphone of tablet om online artikelen te bestellen. Veel klanten zullen jouw webshop dus op een klein scherm bekijken. Zorg er daarom voor dat jouw webwinkel een responsive webdesign heeft, zodat de webshop op ieder apparaat goed te lezen is.

Tip: Gebruik deze handige tool van Google om te checken hoe waardevol Google jouw website vindt voor mobiele gebruikers.

Google werkt met een mobile first index. Dit houdt in dat de ranking van mobiele pagina’s leidend is. Zorg dus dat je een responsive design hebt, dan word je sneller vindbaar.

Een illustratie van een persoon die surft op een betaalpas

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Veelgestelde vragen