Altijd vinger aan de pols met de systemen van Straight Systems
Zorginstellingen hebben te maken met een omvangrijke administratie. Dat komt door verschillende declaratiesystemen, uiteenlopende diensten en producten en diverse cliënten. Straight Systems biedt de helpende hand via een betaal- en registratiesysteem. Samenwerking met Rabobank maakt het voor de zorginstellingen nóg overzichtelijker.
Eenvoudig registreren
‘Straight Systems is al jarenlang ontwikkelaar en leverancier van betaal- en registratiesystemen voor de zorg’, vertelt directeur Han van den Berg. ‘Zorginstellingen kunnen daarmee diverse producten en diensten registreren, zodat ze die direct kunnen factureren aan hun cliënten. Denk aan iemand die in het restaurant van een zorginstelling een kop koffie drinkt en later in dezelfde instelling de kapper bezoekt. Maar dat kan ook het bezorgen van maaltijden in de wijk zijn of de technische dienst die bij een oudere een schilderij aan de muur hangt. Via het systeem kan die technische medewerker op z’n mobiel eenvoudig registreren dat deze een kwartier is bezig geweest en de klant daarvoor ter plekke op de locatie laten betalen.’
Geen ingewikkelde formulieren
De voordelen voor zorginstellingen van deze betaal- en registratiesystemen zijn legio, aldus Van den Berg. ‘Daardoor kunnen ze alles registreren, factureren en weten ze zeker dat ze hun geld ontvangen. Doordat het systeem alles voor een zorginstelling registreert ontstaat bovendien een efficiëntere werkwijze. Instellingen hebben daardoor bijvoorbeeld continu inzicht in hun omzet. En het systeem leidt tot meer transparantie – voor de zorginstelling zelf, maar ook voor de klant en zijn of haar familie. Mensen kunnen namelijk zelf online de ingekochte zorg, services en bijbehorende tarieven zien. Daarnaast kunnen cliënten dankzij het systeem precies bijhouden welke zaken passen in hun persoonlijke budget en wanneer ze moeten bijbetalen. Zonder ingewikkelde formulieren en declaraties.’
Inzicht krijgen en tijd besparen
Voor de betaling werkt Straight Systems samen met Rabobank. Van den Berg:
“Er is onder andere een Rabo SmartPin-koppeling gemaakt, waardoor zorginstellingen hun cliënten overal kunnen laten pinnen, ook bij henzelf thuis.”
‘Zorginstelling Vitalis gebruikt ongeveer honderd van deze mobiele pinapparaten. Daarnaast werken we met Rabobank samen voor onze declaratie-app, waarmee zorginstellingen op de telefoon declaraties kunnen vastleggen. In de zorg wordt veel gewerkt met kleine kassen voor bijvoorbeeld een activiteitencommissie die prijsjes inkoopt voor de bingo. Meestal wordt er een afdelingspas meegegeven voor dit soort zaken. Via de app kunnen instellingen registreren wie de pinpas waarvoor gebruikt en dit vastleggen op een kostenplaats. Via een koppeling met Rabo Direct Connect wordt vervolgens de gehele registratiestroom vastgelegd, waardoor de budgethouder inzicht krijgt en tijd bespaart voor de administratie.’
Zelf betaalpunten beheren
‘Daarnaast kunnen onze klanten gebruik maken van Rabo Smart Pay voor alle betalingen’, vervolgt Van den Berg. ‘Voor zorginstelling De Zellingen maakten we al zo’n koppeling met Rabo Smart Pay. En het doel is dat we dit in de komende periode gaan doen voor meer zorginstellingen die ook al klant zijn bij Rabobank. Nederland telt zo’n 500 zorginstellingen, waarvan er nu al zo’n 125 gebruikmaken van het registratie- en betaalsysteem. Bijna al die organisaties hebben de transitie naar cashless gemaakt; zij doen zo goed als alle betalingen via pin en automatische incasso. De samenwerking met Rabobank maakt het voor de zorginstellingen nóg makkelijker. De hele datastroom wordt vastgelegd en via Rabo Smart Pay kan de instelling alle betaalpunten beheren, zowel in de locatie zelf als buiten de deur via Rabo SmartPin. Dat is veel efficiënter, daardoor krijgen de instellingen een enorm goed overzicht van de geldstromen en hebben ze sneller hun geld binnen.’