Duizenden identiteitschecks via geautomatiseerd workflow-platform

16 april 2021 14:00

Om de identiteit van tienduizenden klanten van een grote verzekeraar te controleren, ontwikkelde Datametrics een geautomatiseerd workflow-platform. Het platform is geïntegreerd met de ID Check van Rabo Identity Services. ‘Zo bespaart de klant veel tijd.’

Een futuristische afbeelding van een duimafdruk

Data als oplossing

Datametrics wil data binnen organisaties toegankelijk en praktisch inzetbaar maken, zegt operationeel manager Gidion Tharmakulasingam. ‘Daarvoor helpen we bedrijven bijvoorbeeld bij het opzetten van hun data-architectuur, implementeren we deze en helpen we met het oplossen van praktische vraagstukken zoals rondom veiligheid en privacy. Een typisch voorbeeld van ons werk? Neem een bedrijf dat jaarlijks een vijfde van de klanten ziet uitstromen. Wij zoeken aan de hand van data uit wat de oorzaken zijn en denken mee hoe een bedrijf dat met datamanagement kan oplossen.’

Platform voor workflows

Datametrics bestaat tien jaar en telt zo’n vijftien medewerkers in Nederland en België, met software-units in Marokko en Zuid-Afrika. Gidion: ‘We zijn sinds de oprichting in 2013 vooral actief in de financiële wereld, maar we richten ons ook steeds meer op andere sectoren, zoals de reis- en modebranche. Want onze producten zijn inzetbaar voor veel type bedrijven. Eén van die producten is intelliFlow, een workflow-platform. Bijvoorbeeld inzetbaar voor workflows voor hypotheekbemiddeling of het afsluiten van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Het systeem organiseert van eenvoudige tot complexe processen en reduceert de gemiddelde tijd voor dossieropbouw aanzienlijk.’

Dagelijks duizenden mails

Met intelliFlow bouwde Datametrics een speciale module die verzekeraar Univé ondersteunt bij het uitvoeren van een identiteitscheck. Die is verplicht vanuit de Wet op het financieel toezicht (Wft). ‘We hebben dit uitgerold binnen twee regionale vestigingen van de verzekeraar. Vanuit intelliFlow verstuurt Univé duizenden mails waarbij klanten zelf een ID-check kunnen uitvoeren via een geautomatiseerde workflow. Zo bespaart de klant een aanzienlijke investering in tijd en middelen en ervaart de consument een eenvoudig proces om zich te identificeren.’

Betrouwbare partner

‘We hebben samen met onze klant de perfecte workflow ingericht, inclusief de data-uitwisseling tussen systemen, automatische mailing, notificaties en het monitoren van het proces’, vertelt Gidion. ‘Univé kan daardoor zelf bij alle bestaande klanten snel de benodigde identiteitscheck uitvoeren. Maar ook bij nieuwe klanten kan de verzekeraar direct automatisch de identiteit controleren.’ Voor de identiteitscontrole maakt Datametrics gebruik van de ID Check van Rabo Identity Services. Daarmee identificeert de workflow mensen op basis van een geldig identiteitsdocument. ‘Voor ons de ideale oplossing. ID Check werkt goed en Rabobank is een betrouwbare partner. Dat is ook fijn voor de eindklant. Univé is er erg blij mee. De via API gekoppelde ID Check van Rabo Identity Services is nu een standaard intelliFlow WWFT-oplossing, zodat ook andere organisaties er gebruik van kunnen maken.’