Digitaliseren en groeien met Midmid en Rabo Smart Pay

1 maart 2022 12:02

Veel bedrijven met een fysieke winkel staan voor forse uitdagingen op het gebied van digitalisering. Van het bestel- tot betaaloplossing en alles daartussen. Midmid helpt bedrijven digitaliseren. Een koppeling met Rabo Smart Pay maakt dat nóg makkelijker.

Successful grocery store owner smiling at the camera while holding a basket of fresh organic grapefruits. Happy female entrepreneur running a small business in the food industry.

Online bestellen als start

Er bestaat eigenlijk geen deugdelijk online besteloplossing voor versspecialisten, zoals supermarkten en online retailers die al langer kennen. Dat constateerde medeoprichter van Midmid Joop Scheer een paar jaar geleden. Slagers, bakkers, vis- en kaasspecialisten namen bestellingen vooral aan via de telefoon of e-mail en werkten bijna altijd met bestelformulieren. Het resultaat: veel papierwerk, slecht overzicht en weinig inzicht. Midmid zag in 2016 daarom een online besteloplossing als eerste stap naar verdere digitalisering van bedrijven in de versbranche.

Ook andere markten in zicht

Inmiddels is Midmid een relevante speler in de versmarkt. Joop: ‘Dat komt doordat we vanaf het begin samenwerkingen zijn aangegaan met diverse groothandels, formules en franchiseorganisaties in de verssector. En door onze slimme oplossingen. Want naast een goedwerkend online besteloplossing, bieden we bedrijven in deze branche ondersteuning bij een verdere digitalisering van hun bedrijf. We hebben deze dienstverlening ook uitgebreid naar andere soortgelijke markten, zoals de bloemensector en de horeca, En we kijken naar onverwachte branches, zoals de bakeries in tankstations.’

Winkeliers worden omnichannel ondernemers

‘We hebben met onze dienstverlening vooral te maken met bedrijven met een vaste verkooplocatie’, vertelt Joop Scheer. ‘Die helpen we naast het online bestellen verder digitaliseren. Zodat ze eigenlijk dus omnichannel ondernemers worden. Denk aan de inzet van webshops of bestelzuilen, in samenwerking met Rabobank-partner Prestop. Maar ook oplossingen voor bijvoorbeeld etikettering, wegen en betalen. Zaken die eerder vooral met de hand werden gedaan. Dat doen we via onze app met daarin allerlei handige toepassingen die winkeliers via een iPad in hun bedrijf kunnen gebruiken. Ze kunnen recepten raadplegen, prijswijzigingen doorvoeren, producten afwegen, maar ook klanten laten betalen en bonnen printen.’

Alle betaaloplossingen bij elkaar

Voor het afrekenen biedt Midmid ondernemers een koppeling naar Rabo Smart Pay, de betaaloplossing van Rabobank. ‘Doordat wij de API van Rabo Smart Pay hebben geïntegreerd in ons eigen platform, hoeven ondernemers die hiervan gebruik willen maken niks te doen. Ondernemers die al bij Rabobank klant zijn, kunnen makkelijk laten betalen via de oplossingen die Rabo Smart Pay biedt. Van QR-code tot pinapparaat of via hun webshop met Rabo OnlineKassa. Maar we denken dat ook ondernemers die nu nog werken met andere betaaldienstverleners zullen waarschijnlijk overstappen naar Rabo Smart Pay. Want dit biedt alle omnichannelbetaaloplossingen in één omgeving. En dat past perfect bij de digitalisering- en professionaliseringsstap waar veel ondernemers voor staan.’


Jouw platform, mét de kracht van Rabo

Benieuwd wat Embedded Services kan toevoegen aan jouw platform?