‘Deze dienstverlening leidt uiteindelijk tot inclusievere sector’
Door de inzet van data en algoritmes wordt financiële dienstverlening aan bedrijven toegankelijker én inclusiever. Dat zegt Dieuwertje de Rover, Area Lead Banking-as-a-Service bij Rabobank. Ze vertelt wat de toekomst van bankieren betekent voor jou als ondernemer.
De lancering van ChatGPT laat het overduidelijk zien: digitalisering, data en artificiële intelligentie nemen een steeds hogere vlucht. Oók in de financiële dienstverlening. Als Rabobank spelen we hierop in. We integreren bancaire producten en diensten in platformen van andere partijen, zoals je online boekhoudpakket of winkel in een e-commerce platform. Zo kun je als ondernemer je financiën regelen op de plek die voor jou op dat moment relevant is, zonder dat je daarvoor naar de fysieke of online bankomgeving hoeft. Hartstikke handig natuurlijk. Maar ik ben er daarnaast van overtuigd dat dit ook een ander belangrijk voordeel heeft: met de inzet van data maken we onze dienstverlening behalve laagdrempeliger ook toegankelijker en inclusiever.
Algoritmes doen het werk
Hoe dat werkt? Neem het aanvragen van een lening. Doordat er steeds meer en kwalitatief betere data eenvoudig beschikbaar is, zoals transactiedata, wordt een aanvraag makkelijker. Als ondernemer hoef je geen papierwerk meer in te vullen om inzicht te geven in je cashflow. Algoritmes kunnen die namelijk snel uitrekenen en voorspellen. Daardoor kun je als ondernemer niet alleen sneller, maar ook op basis van betrouwbare data een financiering aanvragen. En zonder dat er een relatiebeheerder of boekhouder aan te pas komt. Dat geld staat ook nog eens snel op je rekening.
Vergelijken en voorspellen
Ook voor startende ondernemers verwacht ik dat ze in de toekomst makkelijker aan een financiering kunnen komen. Nu is een financiering voor hen vaak lastig te krijgen, omdat ze nog geen bedrijfsresultaten kunnen delen. Ik geloof erin dat we als sector startende ondernemers makkelijker een financiering kunnen gaan verschaffen op basis van andere datapunten en zo reële voorspellingen kunnen maken. Mede mogelijk gemaakt door het combineren van data van onszelf en partners. Mijn hoop is dat het slim combineren van data betrouwbare voorspellingen ook voor andere niche-groepen mogelijk maakt. Door een vollediger beeld en beter inzicht in de risico’s, worden kansen voor een financiering vergroot en de kosten voor de ondernemer verlaagd. Dit vraagt wel om grote stappen in het efficiënt ontsluiten en combineren van relevante databronnen.
“Door data te combineren en daar slimme modellen op los te laten kan financiële dienstverlening in de toekomst inclusiever worden.”
Partners houden ons scherp
Door data te combineren en daar slimme modellen op los te laten kan financiële dienstverlening in de toekomst inclusiever worden. Nu al zetten we hiervoor met Rabo Embedded Services de eerste stappen, door onze data te combineren met die van partners. Dat zijn organisaties die onze (financiële) producten en diensten integreren in hun platformen en klantreizen. Door deze samenwerking worden we bovendien gestimuleerd om onze klantreizen nog beter in te richten. Zo hebben we de ‘consent flow’, de reis waarin klanten toestemming kunnen geven om hun transactiedata op een partnerplatform in te laden, aan gebruikers voorgelegd en verbeterd. Hiermee zorgen we er niet alleen voor dat gebruikers grip houden op welke data ze met wie delen, het draagt ook bij aan verhoging van de conversie.
Goed risico’s inschatten
Steeds meer leunen op datagedreven processen, dat vraagt ook om voorzichtigheid. Recente gebeurtenissen laten zien dat je met de inzet van nog niet perfecte datamodellen ook mensen kunt uitsluiten. Het laatste wat we willen is ondernemers op basis van data onterecht uitsluiten van financiële dienstverlening. Het besef dat hierin een gevaar schuilt is een belangrijke eerste stap om er voorzichtig mee on te gaan. Vooral in de overbruggingsperiode waarin we de betrouwbaarheid van nieuwe datamodellen moeten vergroten, blijft scherpte op de input en output van datamodellen belangrijk. Gelukkig hebben wij als bank veel ervaring met datamodellen en het inschatten van risico’s.
Ondernemers echt verder helpen
Ik geloof erin dat we via embedded banking jou als ondernemer in minder tijd steeds verder kunnen helpen. Doordat ondernemers bijna instant toegang krijgen tot financieringsmogelijkheden, is de kans groter dat zij succesvol een bedrijf beginnen of laten groeien. En hoewel we nog veel moeten leren gaat dit ook – en juíst – gelden voor ondernemers voor wie dit altijd moeilijker was.
Dit is de eerste blog van een drieluik rondom de toekomstige mogelijkheden van Rabo Embedded Services.