Dit is de toekomst: bestellen en betalen via WhatsApp
Een menukaart inzien, iets bestellen en betalen via WhatsApp. Dat maakt Conversation24 mogelijk door het bouwen van de eerste betaaloplossing in ’s wereld meestgebruikte communicatiekanaal. Bedrijven kunnen deze koppelen met Rabo Smart Pay.
Van chat tot kopen
Conversational commerce heeft de toekomst. Een onderneming die maandelijks contact heeft via de customer service met tienduizenden klanten, kan niet meer zonder conversational commerce. Daarom ondersteunt Conversation24 bedrijven met het ontwikkelen van een zogenoemde conversational strategie. Oprichter en eigenaar Nick Blom: ‘Wij helpen ondernemingen met een het opzetten van conversational commerce via WhatsApp, zodat ze op dit gebied niet langer kansen laten liggen. Van de chat tot en met het plaatsen van een product in de winkelwagen en uiteindelijk het afrekenen.’ Conversation24 werkt vanuit Rotterdam, heeft zo’n 60 mensen in dienst en is een ‘full omnichannel’ bedrijf dat werkt voor zowel banken en verzekeraars als retail en horeca.
Laagdrempelig contact
Honderden miljoenen mensen gebruiken dagelijks WhatsApp, ook zakelijk. Want met WhatsApp kun je mensen op een hele laagdrempelige manier bereiken, aldus Nick. ‘WhatsApp heeft in Nederland een penetratiegraad van 98%. Maar tot nu toe kon je binnen dit platform nog niet geautomatiseerd afrekenen. Wij hebben sinds kort ’s werelds eerste payment integratie in WhatsApp gebouwd. In onze ogen gaat dat de toekomst worden: bestellen en betalen via een WhatsApp-flow. Zo kunnen mensen bij een restaurant via WhatsApp een conversatie starten, de menukaart online inzien, een bestelling plaatsen én afrekenen.’
Klanten met koopintentie
Voor ondernemers opent dit een nieuwe wereld vol mogelijkheden. Nick: ’Neem kledingmerk Under Armour, een klant van ons. Deze heeft via een webchat vanuit klantenservice contact met consumenten. Uit data blijkt echter dat meer dan de helft van deze mensen een koopintentie heeft. Tegelijkertijd eindigt bijna elk online klantencontact met de regel ‘Veel plezier met bestellen’. Dat is toch raar? In de winkel zijn we gewend om samen met de klant naar de toonbank te lopen om een kledingstuk daadwerkelijk af te rekenen. Met onze betaaloplossing in WhatsApp is het mogelijk om de online flow via chat zó in te richten daad het daadwerkelijk leidt tot sales. Dat kan met een mens, of een bot of een hybride model, waarbij een persoon het overneemt van de bot.’
Koppeling met Rabo Smart Pay
Ondernemers willen voor het laten betalen het liefste bij hun eigen betaaldienstverlener blijven, merkt Conversation24. ‘Daarom hebben we voor Rabobank een koppeling gemaakt met Rabo Smart Pay. Inmiddels hebben we de eerste klant gekoppeld. Seabass, dat sustainable fashion voor kinderen verkoopt, wilde per se wachten met het gebruiken van de betaaloplossing tot de koppeling met Rabobank gereed was. Om deze vorm van conversational commerce plus afrekenen via WhatsApp hebben klanten alleen een account bij ons nodig, een Facebook Catalogue en een ID van de eigen betaaldienstverlener. Dan kan een klant in theorie in een uurtje live zijn en klanten laten betalen via WhatsApp. We hebben deze toepassing nu ongeveer een half jaar live, en er hebben al heel veel partijen interesse getoond. Van de grote multinationals tot de pizzabakker om de hoek.’
Jouw platform, mét de kracht van Rabo
Benieuwd wat Embedded Services kan toevoegen aan jouw platform?